Przepisy nie określają sposobu wyliczenia 24 miesięcy organizacji dodatkowego języka polskiego dla uczniów z zagranicy. Możliwe są więc dwie interpretację przepisu, który to reguluje. Wskazany okres 24 miesięcy należy odnieść wprost do czasu pobytu i pobierania nauki w szkole polskiej, uwzględniając organizację tych zajęć – jeśli zajęcia nie są organizowane przez okres ferii, to brak organizacji zajęć wydłuża ten czas o dodatkowe miesiące, albo też uwzględniając organizację roku szkolnego. Poznaj różne interpretacje tego przepisu.
Uczniom niebędącym obywatelami polskimi, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy (art. 165 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe). Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.
Zajęcia organizowane są w szkole i tygodniowy rozkład i wymiar godzin dodatkowych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym (§ 17 ust. 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw). Ponieważ szkoły, które organizują dodatkowe zajęcia języka polskiego, obowiązuje organizacja roku szkolnego zgodnie z rozporządzeniem MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego. Zatem np. w okresie letniej przerwy w lipcu i sierpniu szkoły zazwyczaj nie organizują dodatkowych zajęć z języka polskiego.
Ponieważ szkoły, które organizują dodatkowe zajęcia języka polskiego, obowiązuje organizacja roku szkolnego zgodnie z rozporządzeniem MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 1211) należy założyć, że w okresie 24 miesięcy obowiązują przerwy w nauce takie same jak pozostałych uczniów.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń