Kiedy i ile razy w ciągu roku należy informować rodziców o pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 30 kwietnia 2021 r.
Poleć znajomemu
Kiedy i ile razy w ciągu roku należy informować rodziców o pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Przepisy nie regulują kwestii częstotliwości informowania rodziców o planowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również określonego wzoru pisma do rodziców w tej sprawie. Taka informacja powinna zostać przekazana każdorazowo, gdy zaistnieje potrzeba objęcia ucznia w formie określonych zajęć lub nastąpi modyfikacja wsparcia w określonych formach. Jak również gdy zakończy się ustalony okres udzielania pomocy, a nadal występuje potrzeba jej udzielania.

Dyrektor ustala formę i wymiar pomocy

W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach poza bieżącą pracą, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, ustala:

  • formy udzielania tej pomocy,
  • okres ich udzielania,
  • wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane

(§ 20 ust. 5 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej).

Kiedy i jak informować rodziców ucznia o szczegółach dotyczących pomocy

Pismo informujące powinno zawierać powyższe informacje:

  • w jakiej formie będzie udzielana pomoc, np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • okres ich udzielania, np. I semestr roku szkolnego oraz
  • wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, np. 2x0,5 godz. tygodniowo.

Kolejna informacja dla rodziców powinna zostać przygotowana np. w sytuacji, gdy zakończył się okres udzielania pomocy, a z oceny jej efektywności wynika, że powinna być kontynuowana lub w przypadku np. konieczności zmiany formy wsparcia lub jej poszerzenia o inne niż ustalone wcześniej zajęcia.

Przepisy nie wymagają, aby przekazywać rodzicom wyniki efektywności udzielanej pomocy, jednak zasady pracy terapeutycznej, w tym dotyczące zaangażowania rodziców w proces wychowania i wsparcia dziecka w rozwoju zakładają ich udział. Według mojej oceny to konieczny warunek realnego osiągania zakładanych celów wsparcia.
Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql