Brak podpisu w uzasadnieniu aktu nadania stopnia awansu zawodowego

Anna Król
Data publikacji: 20 czerwca 2022 r.
Poleć znajomemu
Artykuł aktualny w stosunku do nauczycieli, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego.
 
Brak podpisu w uzasadnieniu aktu nadania stopnia awansu zawodowego

Nauczyciel kontraktowy do wniosku o wszczęcie postępowania na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego dołącza m.in. kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe oraz kopię nadania stopnia nauczyciela kontraktowego. Co zrobić, jeżeli akt nadania stopnia awansu nie jest podpisany przez dyrektora szkoły? Czy powinien podpisać go później? A co zrobić, jeżeli już nie pracuje w szkole? Czy obecny dyrektor można podpisać akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy nowy dyrektor może podpisać dokument wydany z wadą przez poprzednika?
  • Jakie kroki podjąć, jeżeli uzasadnienie aktu nadania stopnia zawodowego nie ma podpisu?
  • Czy brak podpisu pod uzasadnieniem aktu nadania stopnia awansu jest istotnym błędem?

Nowy dyrektor szkoły nie podpisuje dokumentów poprzednika

Obecny dyrektor nie może podpisać dokumentu, który został sporządzony kilka lat wcześniej. W opisanej sytuacji, nie należy więc podpisywać uzasadnienia, ale sprostować omyłkę w drodze postanowienia na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego uznając, że akt nie zawiera uzasadnienia.

Elementy aktu nadania stopnia awansu zawodowego

Elementy aktu nadania stopnia awansu zawodowego określa przepis art. 9b ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten stanowi, iż akt nadania stopnia awansu zawodowego zawiera w szczególności:

  • nazwę komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej,
  • numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu,
  • stopień awansu zawodowego,
  • informację o poziomie wykształcenia nauczyciela.

W przypadku uzyskania stopnia awansu zawodowego z mocy prawa albo w sposób określony w art. 9a ust. 3, 4 lub 5 akt nadania stopnia awansu zawodowego nie zawiera:

  • odpowiednio nazwy komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej,
  • numeru i daty wydania zaświadczenia o akceptacji lub zdaniu egzaminu.

Jak wynika z treści cytowanego powyżej uregulowania prawnego „uzasadnienie” jako element aktu nadania stopnia awansu zawodowego nie zostało wskazane w tej regulacji prawnej.

Należy zauważyć, iż ustawodawca posługuje się w tym uregulowaniu prawnym zwrotem „w szczególności” co świadczy o otwartym katalogu.

Uzasadnienie aktu, jako element decyzji, wymienione zostało w załączniku nr 4a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Jest uwzględnione również w poprzednio obowiązującym załączniku nr 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Mając na uwadze, że w załączniku do rozporządzenia, który określa wzór aktu nadania stopnia awansu zawodowego uzasadnienie ma stanowić załącznik, a prawodawca nie wskazuje, że ma ono zostać podpisane, w praktyce dochodzi do przypadków, że uzasadnienie pozostaje bez podpisu.

Brak uzasadnienia stanowi wadę nieistotną, a zatem nauczyciel może nadal powoływać się na swoje prawo, wady nieistotne nie wpływają bowiem na moc obowiązującą decyzji, decyzja taka może nadal funkcjonować w obrocie prawnym. Brak podpisu pod uzasadnieniem nie będzie uzasadniał odmowy nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

Usunięcie wady nieistotnej – jak sprostować omyłkę zgodnie z KPA?

Kodeks postępowania administracyjnego umożliwia usuwanie wad nieistotnych, do których należałoby zaliczyć brak uzasadnienia aktu nadania stopnia awansu zawodowego, w trybie art. 113. Tryb sprostowania omyłki pisarskiej nie może jednak służyć do uzupełnienia podpisu organu administracji publicznej. W związku z tym należy w postanowieniu o sprostowaniu omyłki sprostować „całe” uzasadnienie uznając, iż decyzja takowego nie posiadała, skoro nie zostało podpisane.

Brak podpisu uzasadnienia jako wada nieistotna

Należy zauważyć, iż wadliwość decyzji może mieć różny charakter, należy odróżnić wadliwości istotne od nieistotnych. Ustawodawca stwarza możliwość prawną usunięcia zarówno wad istotnych, jak i nieistotnych.

Usunięcie tych drugich następuje w trybie rektyfikacji decyzji, który obejmuje sprostowanie czy uzupełnienie decyzji. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dopuszczają możliwość sprostowania decyzji.

Stosownie do treści art. 113 ww. ustawy, organ administracji publicznej może prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach. Czynności te dokonywane są zarówno z urzędu, jak i na wniosek strony.

Anna Król

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql