Stwierdzenie choroby zawodowej u nauczyciela – co dalej?

Stwierdzenie choroby zawodowej u nauczyciela – co dalej?

Stwierdzenie u nauczyciela choroby zawodowej nie oznacza jeszcze rozwiązania stosunku pracy. Sprawdź, jakie kroki powinien podjąć w takim przypadku dyrektor szkoły. Dowiedz się, kiedy konieczne będzie zwolnienie nauczyciela.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są obowiązki dyrektora szkoły w przypadku stwierdzenia u nauczyciela choroby zawodowej?
  • Czy nauczyciel zwolniony z powodu niezdolności do pracy otrzyma odprawę?

Stwierdzenie u nauczyciela choroby zawodowej a skierowanie na badania kontrolne

W razie stwierdzenia u nauczyciela choroby zawodowej, dyrektor powinien skierować nauczyciela na badania kontrolne.

Dyrektor szkoły może skierować nauczyciela mianowanego na badanie okresowe lub kontrolne z własnej inicjatywy w każdym czasie (art. 23 ust. 5 Karty Nauczyciela).

W razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy, dyrektor rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy.

Do rozwiązania stosunku pracy dochodzi z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy (art. 23 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 Karty Nauczyciela).

Zwolnienie z powodu choroby zawodowej – co z odprawą?

Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyny określonej w art. 23 ust. 1 pkt 3, przyznaje się odprawę pieniężną w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego ostatnio pobieranego w czasie trwania stosunku pracy – za każdy pełny rok pracy na stanowisku nauczyciela, w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 1a, nieprzekraczającą jednak sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego (art. 28 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Podstawą rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem, u którego stwierdzono niezdolność do pracy, jest art. 23 ust. 1 pkt 3 Karty Nauczyciela.

Pamiętaj o obowiązku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej

Zgodnie z art. 235 § 3 Kodeksu pracy w razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej, pracodawca jest obowiązany:

  • ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym,
  • niezwłocznie przystąpić do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze,
  • zapewnić realizację zaleceń lekarskich.

Pamiętaj jednak, że to nie wszystko.  Zgodnie z art. 235 § 1 Kodeks pracy, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej.

Jeżeli u nauczyciela zostanie stwierdzona choroba zawodowa, to o dalszym zatrudnieniu powinny zdecydować badania kontrolne. Jeżeli lekarz stwierdzi niezdolność do pracy, konieczne będzie rozwiązanie stosunku pracy. Szczegółowe zasady postępowania znajdziesz w artykule:
  • Choroba zawodowa pracownika szkoły (przedszkola) – postępowanie i wzory dokumentów
Dariusz Dwojewski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql