MEN: II program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w czasie i po pandemii

Data publikacji: 12 marca 2021 r.
Poleć znajomemu
MEN: II program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w czasie i po pandemii

Resort edukacji zapowiedział drugi z czterech programów wsparcia uczniów i nauczycieli w czasie i po pandemii. Tym razem wsparcie ma dotyczyć aspektów psychologiczno-pedagogicznych, które obejmą uczniów, a także nauczycieli i rodziców.

Eksperci zdiagnozują problemy dzieci i młodzieży

Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów i nauczycieli zostanie opracowany przez ekspertów zaproszonych do współpracy przez MEN. Zidentyfikują oni pojawiające się u uczniów problemy – ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Następnie opracują model wsparcia i pomocy uczniom, którzy borykają się z trudnościami psychicznymi.

Naukowcy przygotują szkolenia i materiały, które pomogą nauczycielom oraz specjalistom szkolnym, tj. psychologom i pedagogom, wspierać uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych. Natomiast uczniowie mogą liczyć na działania profilaktyczne i zajęcia integracyjne w klasach, aby odbudować relacje rówieśnicze.

Do programu zaproszeni są również rodzice, którzy w ramach konsultacji dowiedzą się m.in.:

  • jak pomóc dziecku w radzeniu sobie ze złymi skutkami nauki zdalnej,
  • jak rozpoznawać sytuacje kryzysowe,
  • jak się z nimi zmierzyć.
O pierwszym programie dotyczącym aktywnego powrotu uczniów do szkół po pandemii można przeczytać tutaj>>

Diagnoza szkolna w wytypowanych szkołach

Spośród szkół podstawowych i średnich badacze wytypują 1200 placówek edukacyjnych, które zostaną zaproszone do udziału w programie. W każdej z nich przeprowadzą diagnozę szkolną. Jej wyniki posłużą szkole do przygotowania szczegółowego programu wychowawczo-profilaktycznego, a ekspertom – do opracowania modelu pomocy uczniom.

Badania obejmą określoną liczbę szkół, ale ich efekty zostaną przekazane do wszystkich placówek. Eksperci opiszą problemy, opracują gotowy model interwencji wsparcia, wskażą jakie, działania trzeba podjąć w sytuacji kryzysowej. Gotowe materiały będą dostępne bezpłatnie dla każdego nauczyciela na platformie internetowej przygotowanej przez MEiN.

W danej szkole, w ramach badania, zostaną wyłonione trzy grupy uczniów:

1)     Grupa o wysokim nasileniu problemów psychicznych, która zostanie objęta pomocą psychologiczną oraz monitoringiem.

2)     Grupa o umiarkowanym ryzyku, która zostanie objęta programami psychologicznymi o charakterze wczesnej interwencji, ukierunkowanymi na korektę trudności adaptacyjnych i rozwojowych oraz działaniami profilaktycznymi.

3)     Grupa o niskim nasileniu zachowań problemowych, która zostanie objęta działaniami wychowawczymi i profilaktyką uniwersalną, ukierunkowaną na wzmocnienie uczniów w trudnych warunkach nauki.

Program rozpocznie się w kwietniu.

Szkolenia dla nauczycieli

W ramach szkoleń, treningów i konsultacji nauczyciele nauczą się precyzyjnie identyfikować pojawiające się u uczniów niepokojące objawy. Poznają m.in. zagadnienia z zakresu wsparcia uczniów z wysoką wrażliwością, a także metody:

  • zapobiegania oraz korygowania zagrożeń u dzieci i młodzieży,
  • interwencji kryzysowej,
  • interwencji wychowawczej,
  • pracy z grupą klasową z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego.
Źródło:

Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql