MEN: Polski system oświaty powodem do dumy

Anna Trochimiuk

Anna Trochimiuk

Prawnik, redaktor i autor publikacji dotyczących spraw kadrowych w placówkach oświatowych
Data publikacji: 18 września 2013 r.
Poleć znajomemu

Polska osiągnęła radykalny wzrost poziomu edukacji w minionej dekadzie - ogłosił w połowie sierpnia tygodnik „The Economist”. Jesteśmy jednym z krajów najlepiej kształcących swoje dzieci.

Grunt to dobry system oświaty

Reporterka magazynu “Time” , Amanda Ripley przez trzy lata szukała odpowiedzi na pytanie, co decyduje o sukcesie najprężniej rozwijających się systemów edukacji na świecie, analizując m.in. systemy Finlandii, Polski i Korei Południowej, które znajdują się w światowej czołówce międzynarodowych badań wiedzy i umiejętności uczniów PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów). Ripley monitorowała także doświadczenia trzech amerykańskich uczniów, którzy skorzystali z międzynarodowej wymiany i przez rok uczyli się w jednym z tych krajów. I znalazła odpowiedź: Metamorfoza wyników uczniów była możliwa dzięki reformom systemów oświaty. Owocem jej prac jest książka „The Smartest Kids in the World: and How They Got That Way” (Najbystrzejsze dzieci na świecie: jak to osiągnęły).”

Szkoła XXI uczy rozwiązywać problemy a nie rozwiązań

Polska szkoła zmienia się od wielu lat, począwszy od 1991 roku, kiedy powstała ustawa o systemie oświaty. W 1999 roku zmieniona została struktura szkolnictwa z dwu- na trzystopniową, powstała nowa podstawa programowa, zupełnie nowatorski system egzaminów zewnętrznych; szkoła i nauczyciele zyskali większą autonomię, co spowodowało m.in. wzrost wymagań wobec uczniów oraz większą odpowiedzialność za rezultaty kształcenia. Trzecim podejściem była zmiana podstawy programowej w 2008 roku, która została napisana w języku wymagań i określa kluczowe kompetencje, jakie powinien osiągnąć uczeń po ukończeniu całego cyklu edukacji. Nowa podstawa zwraca także uwagę na to, o czym ciągle przypomina tak szybko zmieniająca się rzeczywistość - że ważne jest, z jakimi kompetencjami ma wyjść ze szkoły jej absolwent i jakimi metodami kształcenia można je uzyskać.

Dzisiejsza szkoła nie może jedynie przekazywać wiedzy, a uczenie się nie powinno polegać wyłącznie na jej pamięciowym opanowaniu. Dzisiaj chodzi o takie przygotowanie absolwentów, żeby potrafili kreatywnie myśleć, twórczo rozwiązywać problemy, analizować, wyciągać wnioski, pokazywać swój indywidualny sposób widzenia świata. Taką właśnie szkołę, która stwarza uczniom intelektualne wyzwanie, poznał 19-letni Tom z Pensylwanii w trakcie rocznej nauki we wrocławskim LO.

Źródło:

  • Strona internetowa Ministerstwa Edukacji Narodowej
Opracowanie: Anna Trochimiuk
Słowa kluczowe:
poziom kształcenia

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel