Czego dotyczy Lex Czarnek? Jak się okazuje, jest to bardzo obszerna nowelizacja, która zmienia nie tylko reguły obsady funkcji kierowniczych. Znajdziemy w niej mnóstwo zmian organizacyjnych. Przede wszystkim zostanie wprowadzona procedura nawiązywania współpracy pomiędzy szkołami a organizacjami zewnętrznymi. Zmieni się także proces likwidacji szkoły.
Podczas posiedzenia w dniu 13 stycznia 2021 r. Sejm przyjął nowelizację ustawy – Prawo oświatowe, popularnie nazywaną Lex Czarnek. Wejście w życie nowych przepisów wzmacniających rolę kuratora oświaty coraz bliżej.
Lex Czarnek to potoczna nazwa projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Projekt ten zawiera gruntowne zmiany m.in. w zakresie obsadzania stanowisk kierowniczych. Projekt ten – aktualnie po pierwszym czytaniu w Sejmie – wzbudza bardzo duże kontrowersje w środowisku oświaty. Co właściwie oznacza? Jakie zmiany wprowadzi? Kompleksową analizę projektowanych rozwiązań znajdziesz poniżej.
Resort edukacji i nauki przedstawił propozycję podstawy programowej dla nowego przedmiotu – historia i teraźniejszość (HiT). Oprócz tego zaplanowano zmiany w podstawach programowych dla przedmiotów historia oraz wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym.
14 grudnia 2021 r. zaplanowane zostało sejmowe pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe, nazywanej popularnie „Lex Czarnek”. Ustawa ma znacznie zwiększyć uprawnienia kuratorów oświaty względem szkół. Jak się jednak okazało, czytanie to zostało wstrzymane.
Wzmocnienie roli kuratora oświaty coraz bliżej. Rada Ministrów przyjęła bowiem projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Przewiduje on m.in. zwiększenie wpływu organu nadzoru pedagogicznego na rezultat konkursu na stanowisko dyrektora, a także na obsadę tego stanowiska bez konkursu. Poniżej przedstawiamy planowane zmiany.
Resort edukacji zapowiada wprowadzenie od 1 września 2022 r. nowego przedmiotu „historia i teraźniejszość” w klasie I szkoły ponadpodstawowej. Ma on zastąpić dotychczasową wiedzę o społeczeństwie.
Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie zaopiniował projekt nowelizacji Prawa oświatowego i innych ustaw rozszerzający kompetencje kuratora oświaty. W ocenie związku proponowane zmiany naruszają zakres ustrojowego podziału kompetencji organów prowadzących szkoły i wykraczają zdecydowanie poza kompetencje organu nadzoru pedagogicznego.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty