Zmiany sposobu nauczania po pandemii Covid

Data publikacji: 23 sierpnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Dokument archiwalny

Jeśli jest jedna rzecz, której nauczyciele i administratorzy nauczyli się  w 2020 r., to fakt, że edukacja musi być elastyczna. Zarówno metoda nauczania, jak i środki uczestnictwa uczniów muszą być elastyczne. Nauczyciele i dzieci muszą mieć wygodny dostęp i korzystać z technologii do nauczania i uczenia się. Dzieci potrzebują sposobu na wyrażenie swojej wiedzy, myśli i pomysłów.

Technologia na stałe weszła do szkół

Nauczanie cyfrowe, w takiej czy innej formie, będzie nadal częścią edukacji. Wiele przedmiotów można uczyć w 100% cyfrowo, co znacznie zwiększyło dostępność edukacji, gdy dzieci nie mogą fizycznie uczęszczać do szkoły. Wielu projektantów programów nauczania stworzyło wspaniałe platformy cyfrowe, aby pomóc nauczycielom w prezentowaniu treści uczniom. Technologia sprawiła, że edukacja stała się bardziej dostępna, wydajna, a w niektórych przypadkach bardziej zabawna! 

Nie wpadnij w tę pułapkę!

Jeśli uczysz wirtualnie lub w środowisku hybrydowym, a nawet jeśli jesteś w klasie, w której wszyscy uczniowie mają urządzenie, łatwo jest wpaść w pułapkę polegającą na wymaganiu tylko odpowiedzi wpisywanych na klawiaturze.  Wiemy, że uczniowie muszą rozwijać prawidłowe, szybkie i wydajne umiejętności korzystania z klawiatury i pewność siebie dzięki technologii nawigacji. Nie możemy jednak odrzucić umiejętności pisania odręcznego.

Dzieci mają prawo pisać

Pismo odręczne odgrywa ważną rolę w rozwoju mózgu i pomaganiu dzieciom w tworzeniu kompozycji o wyższej jakości. Wykazano, że ręczne pisanie zwiększa siłę umysłową, wspomaga pamięć, poprawia zdolności motoryczne i zapewnia furtkę do czytania.

Wykazano, że starsi uczniowie, którzy robili notatki odręcznie niż na komputerze, lepiej rozumieli, co zostało powiedziane i mieli większą uwagę podczas dyskusji nad tekstem i pojęciami. Innymi słowy, umiejętność szybkiego pisania odręcznego w celu robienia notatek z wykładów = mniej czasu na naukę. Pamiętajmy żeby zachować balans.

Niech nauka będzie autentyczna. Badania mówią nam, że technologia działa najlepiej w klasie, gdy uczniowie używają jej do wykonywania autentycznych zadań roboczych. Tak, jest miejsce na przeglądanie gier i zautomatyzowane quizy. Trzeba pamiętać, że w przyszłości  uczniowie będą musieli korzystać z technologii na studiach i na rynku pracy i wykorzystać te rodzaje działań: badania, komunikacja, analiza danych, prezentacje itp.

Ponieważ każdy uczeń w klasie ma laptopa, nauczyciele mogą wprowadzać nowe i ekscytujące treści, które nie byłyby możliwe w inny sposób. Porzuć poleganie na zdjęciach z podręczników, a nawet na filmach z YouTube prezentujących kulturowe artefakty i punkty orientacyjne na całym świecie. Skorzystaj z bezpłatnych, wciągających treści w Google Arts and Culture. Zabierz uczniów na wirtualne wycieczki terenowe do różnych muzeów na całym świecie, takich jak Narodowe Muzeum Antropologii w Meksyku, Dom Anny Frank w Amsterdamie,  Muzeum Narodowe w Warszawie.

Aby zaplanować, w jaki sposób będziemy używać urządzeń w fizycznej klasie, musimy pomyśleć o tym, w jaki sposób zostały one wykorzystane w nauce na odległość. Od czasu wybuchu pandemii laptopy  były niezbędnym narzędziem dostępu do lekcji i komunikowania się z nauczycielami i rówieśnikami. Wraz z przejściem na nauczanie osobiste, rola urządzeń może zmienić się z logistycznej konieczności na zasób usprawniający uczenie się poprzez zindywidualizowane zróżnicowanie, oparte na współpracy.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql