Wyobraźmy sobie sytuację, w której nauczyciel nie stosuje się do zasad oceniania określonych w statucie szkoły. Niestety nie jest to przypadek aż tak rzadki. Bywa, że nauczyciele ignorują rozwiązania w zakresie oceniania przyjęte w statutach. Jak wówczas powinien postąpić dyrektor?
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje zasady ustalania ocen:
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Dotyczy także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (art. 44b ust. 6 pkt 3 ustawy o systemie oświaty).
Nauczyciel zobowiązany jest respektować regulacje statutu szkoły. Dotyczy to także obowiązków w zakresie oceniania, w szczególności ustalonych:
Stosowanie odmiennych zasad stanowi więc naruszenie obowiązków nauczyciela.
Nauczyciel może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej, jeśli dopuści się naruszenia określonych w ustawie obowiązków lub godności, a ponadto będzie to naruszenie zawinione. Z treści art. 75 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela jednoznacznie wynika, że nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej, po pierwsze, za uchybienia godności zawodu nauczyciela, a po drugie – za uchybienia obowiązkom, które zostały określone w art. 6 Karty Nauczyciela Nauczyciela. Ustawodawca określa zatem dwie kategorie zachowań o czym świadczy posłużenie się zwrotem „lub”.
Art. 6 ustawy Karta Nauczyciela zawiera katalog podstawowych obowiązków nauczyciela. Jednym z podstawowych obowiązków nauczyciela, jest określony w art. 6 pkt 1 ustawy Karta Nauczyciela obowiązek rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Dotyczy to także zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
O tym jak istotna w ocenie ustawodawcy jest realizacja obowiązków nauczyciela w zakresie oceniania świadczy przepis art. 44zra ustawy o systemie oświaty. Wskazuje on, że w przypadku niewykonania przez:
zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów te zadania i kompetencje wykonuje dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel.