Jak postąpić, gdy nauczyciel nie respektuje zasad oceniania

Anna Król
Data publikacji: 28 grudnia 2021 r.
Poleć znajomemu
Jak postąpić, gdy nauczyciel nie respektuje zasad oceniania

Wyobraźmy sobie sytuację, w której nauczyciel nie stosuje się do zasad oceniania określonych w statucie szkoły. Niestety nie jest to przypadek aż tak rzadki. Bywa, że nauczyciele ignorują rozwiązania w zakresie oceniania przyjęte w statutach. Jak wówczas powinien postąpić dyrektor?

Czym jest ocenianie wewnątrzszkolne

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje zasady ustalania ocen:

  • bieżących,
  • śródrocznych klasyfikacyjnych

z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Dotyczy także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (art. 44b ust. 6 pkt 3 ustawy o systemie oświaty).

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego powinien regulować statut szkoły.

Nauczyciel powinien przestrzegać statutu

Nauczyciel zobowiązany jest respektować regulacje statutu szkoły. Dotyczy to także obowiązków w zakresie oceniania, w szczególności ustalonych:

  • kryteria oceniania,
  • zasady ustalania ocen, w tym ocen bieżących.
To statut określa czy ocena bieżąca, śródroczna z zajęć edukacyjnych są oceną w skali czy też oceną opisową.

Stosowanie odmiennych zasad stanowi więc naruszenie obowiązków nauczyciela.

Odpowiedzialność dyscyplinarna za niewłaściwe ocenianie

Nauczyciel może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej, jeśli dopuści się naruszenia określonych w ustawie obowiązków lub godności, a ponadto będzie to naruszenie zawinione. Z treści art. 75 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela jednoznacznie wynika, że nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej, po pierwsze, za uchybienia godności zawodu nauczyciela, a po drugie – za uchybienia obowiązkom, które zostały określone w art. 6 Karty Nauczyciela Nauczyciela. Ustawodawca określa zatem dwie kategorie zachowań o czym świadczy posłużenie się zwrotem „lub”. 

Art. 6 ustawy Karta Nauczyciela zawiera katalog podstawowych obowiązków nauczyciela. Jednym z podstawowych obowiązków nauczyciela, jest określony w art. 6 pkt 1 ustawy Karta Nauczyciela obowiązek rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Dotyczy to także zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

Do obowiązków tych należy zaliczyć te wynikające z oceniania jak i egzaminów zewnętrznych, które ciążą na nauczycielach.

Konsekwencje niewłaściwego oceniania

O tym jak istotna w ocenie ustawodawcy jest realizacja obowiązków nauczyciela w zakresie oceniania świadczy przepis art. 44zra ustawy o systemie oświaty. Wskazuje on, że w przypadku niewykonania przez:

  • nauczyciela,
  • wychowawcę oddziału,
  • osobę prowadzącą praktyczną naukę zawodu,
  • radę pedagogiczną

zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów te zadania i kompetencje wykonuje dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel.

Z tego względu w przypadku niestosowania się przez nauczyciela do zasad oceniania określonych w statucie można rozważyć zawiadomienie o sprawie rzecznika dyscyplinarnego.
Anna Król

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql