ocenianie uczniów

Ocenianie i klasyfikowanie ucznia-cudzoziemca przyjętego w trakcie roku szkolnego

Ocenianie i klasyfikowanie ucznia-cudzoziemca przyjętego w trakcie roku szkolnego

Przyjmując ucznia-cudzoziemca do szkoły, pomimo bariery komunikacyjnej, trzeba jak najszybciej rozpoznać jego wiedzę i umiejętności. Ważne jest przede wszystkim określenie różnic programowych i poziomu wiedzy. Pozwala to na szybką organizację wsparcia. Podpowiadamy, jakiego wsparcia udzielić uczniowi z zagranicy i jak go oceniać na początku edukacji w polskiej szkole.

Już na etapie kwalifikowania ucznia do odpowiedniej klasy pojawiają się często problemy. Przyjęcie ucznia do szkoły podstawowej ogólnodostępnej następuje na podstawie dokumentów. Przez dokumenty należy rozumieć:

  • świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument stwierdzające ukończenie szkoły lub kolejnego etapu edukacji za granicą lub
  • świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu

(§ 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r.).

Uczeń-cudzoziemiec może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy oraz przyjmowany odpowiednio do publicznej szkoły także z uwzględnieniem wieku lub opinii rodzica ucznia (albo pełnoletniego ucznia) wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej (§ 11 ww. rozporządzenia).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na podstawie jakiej dokumentacji przyjąć ucznia-cudzoziemca
  • Jaka jest sytuacja szkolna ucznia-cudzoziemca przyjętego w trakcie roku szkolnego
  • Jak ustalić sposoby zaliczenia zaległości
  • Jakie formy wsparcia dla ucznia nieznającego języka polskiego przewidują przepisy
  • Jak współpracować z rodzicami
klasyfikacja śródroczna uczniów

Klasyfikacja śródroczna uczniów. Praktyczne wskazówki dotyczące oceniania

Zbliża się półroczne ocenianie i klasyfikacja śródroczna uczniów. Jak zwykle pojawia się wiele pytań. Przede wszystkim o frekwencję uczniów oraz ocenianie w przypadku zwolnienia z różnych zajęć. Podpowiadamy, jak zgodnie z przepisami powinna wyglądać klasyfikacja śródroczna uczniów.

Okresowe podsumowanie osiągnięć ucznia

Klasyfikacja śródroczna to okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia (art. 44f ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Nie rodzi konsekwencji prawnych ani nie przesądza o promocji ucznia. Ani negatywne oceny, ani brak ustalenia ocen śródrocznych nie zatrzymują dalszego kształcenia ucznia w II półroczu.

Ocenianie trwa do końca zajęć dydaktyczno-wychowawczych. O promocji decyduje dopiero klasyfikacja roczna.

Jaki jest termin wystawiania ocen śródrocznych

Przepisy nie określają terminu przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej w szkołach ani nie wskazują konkretnej daty ustalenia przez nauczycieli śródrocznych ocen klasyfikacyjnych. Terminy te powinny być określone w statucie szkoły. Jednak ostatecznym terminem na ustalenie ocen klasyfikacyjnych nie powinien być dzień zebrania rady pedagogiczna.

Nie należy wyliczać średniej z ocen

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań:

  • określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
  • edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
  • edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych

(art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Funkcjonuje pogląd, zgodnie z którym ustalanie ocen klasyfikacyjnych jako prostej średniej matematycznej uzyskanych prze ucznia ocen cząstkowych nie wypełnia wszystkich stawianych przed oceną szkolną zadań. Prawo jednak nie zabrania stosowania takiego sposobu ustalania ocen klasyfikacyjnych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak powinno wyglądać śródroczne podsumowanie osiągnięć uczniów
  • Jaki jest termin wystawiania ocen śródrocznych
  • Czy można wyliczać średnią z ocen
  • Kiedy można nie klasyfikować ucznia
  • Jak klasyfikować ucznia, który przeszedł na nauczanie domowe
  • Czy trzeba informować o śródrocznych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych
  • Poznaj 8 praktycznych porad
ocenianie uczniów

Ocenianie uczniów – poznaj odpowiedzi na 6 wątpliwości

Bardzo często w ostatnim czasie zauważa się nieprawidłowe podejście nauczycieli do oceniania uczniów. A przepisy wprost mówią, czym jest ocenianie i na czym polega. Dodatkowo podnoszą się głosy rodziców, którzy apelują m.in. o nieocenianie np. za brak pracy domowej. Sprawdzamy, jakie błędy związane z ocenianiem są popełniane. Rozwiewamy 6 najczęściej pojawiających się wątpliwości.

1) Czy nauczyciel może wystawić uczniowi jedynkę za brak pracy domowej?

Przepisy prawa oświatowego określają definicję oceniania oraz prawa i obowiązki nauczycieli w tym zakresie, ale nie precyzują zasad związanych z zadawaniem prac domowych uczniom. Regulacje w tym zakresie mogą zawierać przepisy wewnątrzszkolne. Jednak warto się przyjrzeć dwóm stanowiskom w tej sprawie i sprawdzić, jakie zapisy w statucie zawierają statuty naszych szkół:

Stanowisko 1. Praca domowa czy zadanie domowe stanowi element sprawdzenia przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w warunkach pracy samodzielnej, zatem brak zadania domowego bliższy jest weryfikacji w ramach osiągnięć edukacyjnych ucznia niż jego zachowania. Trzeba też wskazać, że zadanie domowe związane jest  i służy weryfikacji wiedzy z konkretnego przedmiotu.

Ponadto brak możliwości wystawiania oceny niedostatecznej za brak zadania domowego umożliwiłby z łatwością omijanie jej oceniania – uczeń poprzez zaniechanie samodzielnego odrobienia pracy domowej unikałby jej oceniania, co stawiałoby go w „lepszej” sytuacji niż ucznia, który spełnił swój obowiązek i wykonał zadanie domowe.

Stanowisko 2. Zadania domowe nie powinny podlegać ocenie wyrażonej stopniem, a jedynie ustnej wyrażonej przez nauczyciela podczas jej sprawdzania – w formie pochwały, zwrócenia uwagi, wyjaśnienia, skomentowania. Zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania. Wobec tego zadanie domowe nie podlega ocenie, gdyż nauczyciel nie ma możliwości ocenienia zgodnego z powyższą definicją.

Podobnie brak wykonanego zadania domowego nie świadczy o poziomie i postępach uczniów. Nie wykonywanie poleceń nauczyciela jest problemem natury wychowawczej i takimi środkami należy je rozwiązywać.

Reasumując: Trzeba podkreślić, że istotne znaczenie będą miały wewnątrzszkolne zasady oceniania. Przede wszystkim trzeba wskazać na art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym statut szkoły obligatoryjnie określa szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Zatem kwestia ocen dotyczących zadań domowych (w tym za ich brak) powinna być określona w statucie.

Ponadto w myśl art. 44b ust. 8 ustawy o systemie oświaty nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających realizowanego przez siebie programu nauczania; sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;  warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Krótko mówiąc brak wykonania zadania domowego podlega ocenie, jeżeli:

  • wynika to ze statutu szkoły,
  • nauczyciel poinformował uczniów oraz ich rodziców o skutkach braku prac domowych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy nauczyciel może wystawić uczniowi jedynkę za brak pracy domowej?
  • Czy ocena z diagnozy może być wpisana do dziennika i brana do średniej?
  • Czy ocena z testu sprawdzającego przeprowadzonego na koniec zajęć dydaktycznych może mieć wpływ na ocenę roczną?
  • Czy jeśli uczeń uczęszczał na religię do VII klasy, a w VIII został zwolniony, to czy wpisać ocenę na świadectwo?
  • Czy konieczne jest ocenianie uczniów z dodatkowych przedmiotów?
  • Jak należy postąpić wobec ucznia (jak ocenić), który nie przynosi stroju na WF?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql