zasady oceniania
Ocenianie uczniów – poznaj odpowiedzi na 6 wątpliwości
Bardzo często w ostatnim czasie zauważa się nieprawidłowe podejście nauczycieli do oceniania uczniów. A przepisy wprost mówią, czym jest ocenianie i na czym polega. Dodatkowo podnoszą się głosy rodziców, którzy apelują m.in. o nieocenianie np. za brak pracy domowej. Sprawdzamy, jakie błędy związane z ocenianiem są popełniane. Rozwiewamy 6 najczęściej pojawiających się wątpliwości.
1) Czy nauczyciel może wystawić uczniowi jedynkę za brak pracy domowej?
Przepisy prawa oświatowego określają definicję oceniania oraz prawa i obowiązki nauczycieli w tym zakresie, ale nie precyzują zasad związanych z zadawaniem prac domowych uczniom. Regulacje w tym zakresie mogą zawierać przepisy wewnątrzszkolne. Jednak warto się przyjrzeć dwóm stanowiskom w tej sprawie i sprawdzić, jakie zapisy w statucie zawierają statuty naszych szkół:
Stanowisko 1. Praca domowa czy zadanie domowe stanowi element sprawdzenia przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w warunkach pracy samodzielnej, zatem brak zadania domowego bliższy jest weryfikacji w ramach osiągnięć edukacyjnych ucznia niż jego zachowania. Trzeba też wskazać, że zadanie domowe związane jest i służy weryfikacji wiedzy z konkretnego przedmiotu.
Ponadto brak możliwości wystawiania oceny niedostatecznej za brak zadania domowego umożliwiłby z łatwością omijanie jej oceniania – uczeń poprzez zaniechanie samodzielnego odrobienia pracy domowej unikałby jej oceniania, co stawiałoby go w „lepszej” sytuacji niż ucznia, który spełnił swój obowiązek i wykonał zadanie domowe.
Stanowisko 2. Zadania domowe nie powinny podlegać ocenie wyrażonej stopniem, a jedynie ustnej wyrażonej przez nauczyciela podczas jej sprawdzania – w formie pochwały, zwrócenia uwagi, wyjaśnienia, skomentowania. Zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania. Wobec tego zadanie domowe nie podlega ocenie, gdyż nauczyciel nie ma możliwości ocenienia zgodnego z powyższą definicją.
Podobnie brak wykonanego zadania domowego nie świadczy o poziomie i postępach uczniów. Nie wykonywanie poleceń nauczyciela jest problemem natury wychowawczej i takimi środkami należy je rozwiązywać.
Reasumując: Trzeba podkreślić, że istotne znaczenie będą miały wewnątrzszkolne zasady oceniania. Przede wszystkim trzeba wskazać na art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym statut szkoły obligatoryjnie określa szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Zatem kwestia ocen dotyczących zadań domowych (w tym za ich brak) powinna być określona w statucie.
Ponadto w myśl art. 44b ust. 8 ustawy o systemie oświaty nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających realizowanego przez siebie programu nauczania; sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Krótko mówiąc brak wykonania zadania domowego podlega ocenie, jeżeli:
- wynika to ze statutu szkoły,
- nauczyciel poinformował uczniów oraz ich rodziców o skutkach braku prac domowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy nauczyciel może wystawić uczniowi jedynkę za brak pracy domowej?
- Czy ocena z diagnozy może być wpisana do dziennika i brana do średniej?
- Czy ocena z testu sprawdzającego przeprowadzonego na koniec zajęć dydaktycznych może mieć wpływ na ocenę roczną?
- Czy jeśli uczeń uczęszczał na religię do VII klasy, a w VIII został zwolniony, to czy wpisać ocenę na świadectwo?
- Czy konieczne jest ocenianie uczniów z dodatkowych przedmiotów?
- Jak należy postąpić wobec ucznia (jak ocenić), który nie przynosi stroju na WF?
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »