rada pedagogiczna w szkole

Najważniejsze zadania dyrektora na koniec roku szkolnego

Najważniejsze zadania dyrektora na koniec roku szkolnego

Zorganizowanie podsumowującej rady pedagogicznej, przeprowadzenie awansów zawodowych nauczycieli czy kontrola dokumentacji to niektóre z obowiązków dyrektora związane z zakończeniem roku szkolnego. Wśród nich są też takie, które mogą przedłużyć się na czas wakacji. Sprawdź, jakich czynności musi dokonać dyrektor, aby prawidłowo podsumować kończący się rok szkolny.

Należy podjąć następujące uchwały rady pedagogicznej dotyczące rocznej klasyfikacji:

Przygotowanie świadectw promocyjnych i ukończenia szkoły

Dyrektor ustalazasady wydawania druków świadectw do wypełnienia i ich rozliczenia (rejestr druków ścisłego zarachowania). Powinien omówić z wychowawcami zasady wypełniania świadectw i arkuszy ocen w roku szkolnym 2022/2023.

Proszę pamiętać, że w uzasadnionym przypadku świadectwo może podpisać inny nauczyciel wskazany przez dyrektora lub kierownika szkoły. Szczegółowe zasady wypełniania świadectw szkolnych 2023 znajdziesz tutaj>>

Dyrektor musi również pamiętać, żeby ustalić zasady składania świadectw do podpisu dyrektora i podać je do wiadomości. Musi mieć także nadzór nad obiegiem druków  ścisłego zarachowania (świadectwa, zaświadczenia, legitymacje) i ich wypełnianiem.

Natomiast co do zaświadczeń wydawanych uczniom z Ukrainy, to przepisy nie określają, na jakim papierze należy drukować zaświadczenie o uczęszczaniu do oddziału przygotowawczego ani nie podają wzoru takiego druku. Nie ma w nich również informacji o tym, że powinno być drukowane na papierze z giloszem. Można jednak wzorować się na wymaganiach określonych dla zaświadczeń o przebiegu nauczania. Szczegóły znajdziesz tutaj>>

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są zadania dyrektora związane z egzaminami zewnętrznymi
  • Jak przyjąć dokumentację przebiegu nauczania
  • Jaka jest procedura dopuszczenia programów nauczania oraz ustalenia zestawu podręczników
  • Jakie są zadania związane z obowiązkiem szkolnym/nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego
  • Jak podsumować pracę szkoły, a jak nadzór pedagogiczny
  • Jak dokonać zmian w dokumentacji szkoły
  • Kiedy należy złożyć wnioski o przyznanie stypendium
  • Czy trzeba dokonać wakacyjnego przeglądu szkoły
Zadania i kompetencje rady pedagogicznej – kompendium wiedzy

Zadania i kompetencje rady pedagogicznej – kompendium wiedzy

Organizacja zebrań rady pedagogicznej w ostatnich latach nieco się zmieniła. Była możliwość prowadzenia zdalnych rad, choć aktualnie przepis ten już nie obowiązuje. Wprowadzone zostały nowe obowiązki, jak choćby opiniowanie dostosowań do egzaminów ósmoklasistów uczniów z Ukrainy. Aby więc rada pedagogiczna działała sprawnie, podpowiadamy co się zmieniło i jakie są zadania i kompetencje rady pedagogicznej.

Działalność rady pedagogicznej określają przepisy ustawy Prawo oświatowe w art. 69 i 70 (dalej jako: ustawa). Jest w nich mowa m.in. o tym, że rada powinna funkcjonować w każdej szkole i placówce z wyjątkiem:

  • szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli,
  • szkolnych schronisk młodzieżowych,
  • placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność w formach pozaszkolnych.

Kompetencje rady pedagogicznej

(na podstawie art. 70 ustawy)

Do kompetencji stanowiących należy:

Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły/placówki;

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki oraz radę rodziców;

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;

6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;

2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki będącej jednostką budżetową;

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są kompetencje i zadania rady pedagogicznej
  • Dlaczego rada pedagogiczna nie opiniuje projektu arkusza organizacyjnego
  • Opinia o pracy dyrektora – czy w głosowaniu tajnym
  • Jak rada wprowadza zmiany w statucie
  • Czy rada wydaje opinię w sprawie dostosowań na egzaminach
  • Czy dyrektor wydaje zarządzenie po podjęciu uchwały przez radę
  • Kiedy dyrektor może kwestionować uchwały rady pedagogicznej
  • W jaki sposób protokołować posiedzenia rady
  • Jaki jest termin na sporządzenie protokołu z zebrania rady pedagogicznej
  • Jakie są zasady udostępniania protokołów
  • Czy rady pedagogiczne nadal mogą odbywać się zdalnie
O protokołach z posiedzeń rady pedagogicznej

O protokołach z posiedzeń rady pedagogicznej – 10 ważnych kwestii

Zebrania rady pedagogicznej muszą być protokołowane. Jednocześnie przepisy wskazują, że zasady funkcjonowania rady określa jej regulamin. Żaden inny przepis nie dotyczy protokołów. Co to oznacza? Konieczność ustalania zasad protokołowania posiedzeń rady pedagogicznej w regulaminie rady, a jednocześnie wiele wątpliwości wśród dyrektorów.

1)   Podczas posiedzenia rady pedagogicznej nauczyciel zgłosił zastrzeżenia, że protokół nie zawiera wszystkich wymaganych przepisami treści. Co powinno znaleźć się w protokole?

Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane (art. 73 ust. 2 Prawa oświatowego). Przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie określają, co powinien zawierać protokół z posiedzenia rady. Dlatego kwestia ta powinna zostać ustalona w regulaminie rady pedagogicznej. Rada ma obowiązek ustalenia regulaminu swojej działalności.

Warto przyjąć zasadę, iż każdy protokół zebrania rady pedagogicznej zawiera następujące elementy:

  • ustalenie ogólnej liczby uczestników zebrania (stwierdzenie, że zebrania zostało zwołane zgodnie z regulaminem i jest prawomocne),
  • przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania (odnotowanie, że nie wniesiono uwag do protokołu lub wniesiono),
  • odczytanie i przyjęcie porządku zebrania (przez aklamację, jeżeli były uwagi do porządku obrad zrobić adnotację),
  • omówienie poszczególnych punktów porządku obrad, dyskusja,
  • podjęte uchwały i wyniki głosowania,
  • wnioski i rekomendacje,
  • inne sprawy,
  • załączniki.

Regulaminu rady pedagogicznej nie ustala nigdy samodzielnie dyrektor szkoły. Powinien być on przegłosowany przez radę.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak powinien wyglądać protokół rady pedagogicznej
  • Czy protokół wymaga zatwierdzenia
  • Kto powinien być protokolantem
  • Co z zastrzeżeniami i zdaniami odrębnymi
  • Kto podpisuje protokoły
  • Czy za brak przygotowania protokołu można zastosować karę porządkową
  • Czy protokół jest informacją publiczną

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql