Dyrektor menedżer – powierzenie i zatrudnienie

Agnieszka Rumik-Smolarz
Data publikacji: 12 lipca 2022 r.
Poleć znajomemu
Dyrektor menedżer – powierzenie i zatrudnienie

Tzw. dyrektor – menedżer nie jest nauczycielem, lecz pracownikiem niepedagogicznym. Jest on zatrudniany w szkole, którą reprezentuje organ prowadzący. Sprawdź, jaki jest jego status.

Powołanie menedżera wymaga opinii organu nadzoru

Dyrektorem szkoły może być również osoba niebędąca nauczycielem. Na stanowisko dyrektora powołuje ją organ prowadzący.

Do powołania dyrektora – menedżera wymagana jest opinia organu nadzoru pedagogicznego. Nie jest ona jednak wiążąca (art. 62 ust. 2 Prawa oświatowego).

Jak zatrudnić menedżera

Stosunek pracy z dyrektorem niebędącym nauczycielem zawiera szkoła reprezentowana przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego tj.:

  • wójta, burmistrza (prezydenta miasta),
  • zarząd powiatu,
  • zarząd województwa (art. 63 ust. 1 w zw. z ust. 22 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego).

Z dyrektorem – menedżerem zawierana jest umowa o pracę.

Nie jest wykluczone zatrudnienie dyrektora – menedżera na podstawie umowy o pracę na czas określony na okres kadencji. Takie zatrudnienie musi być jednak uzasadnione w świetle obiektywnych przyczyn leżących po stronie szkoły. Ponadto należy je zgłosić do właściwego okręgowego inspektora pracy w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia umowy.

Dyrektor menedżer jako pracownik samorządowy

Zgodnie z art. 7 Prawa oświatowego status prawny pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach samorządowych przepisy o pracownikach samorządowych. Oznacza to, że dyrektor niebędący nauczycielem jest pracownikiem samorządowym. Obowiązuje go zatem regulamin wynagradzania uchwalony dla tej grupy zawodowej i regulacje płacowe zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Czas pracy menedżera

Jeżeli chodzi o czas pracy menedżera, to zastosowanie znajdą tu regulacje Kodeksu pracy. Zgodnie z art. 129 § 1 Kodeksu pracy czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Przyjmuje się też ogólny okres rozliczeniowy nieprzekraczający 4 miesięcy.

Menedżerowi można ustalić np. zadaniowy czas pracy. Wymaga to jednak porozumienia z pracownikiem (art. 140 Kodeksu pracy).

Dyrektor menedżer a nadzór pedagogiczny

Menedżer nie może sprawować nadzoru pedagogicznego. W przypadku powołania takiej osoby na stanowisko dyrektora nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze (art. 62 ust. 3 Prawa oświatowego).

Agnieszka Rumik-Smolarz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql