6 rozwiązań pomocowych dla uczniów i szkół z terenów powodziowych – jest projekt specustawy

Monika Fidler
Data publikacji: 26 września 2024 r.
Poleć znajomemu
6 rozwiązań pomocowych dla uczniów i szkół z terenów powodziowych – jest projekt specustawy

Rząd przyjął projekt ustawy, który wprowadza rozwiązania dotyczące walki ze skutkami powodzi. Wiele z nich dotyczy oświaty, kształcenia uczniów z terenów powodziowych oraz pomocy finansowej dla tych uczniów. Sprawdzamy, jakie rozwiązania proponuje rząd i kiedy mogą wejść w życie.

Jakie rozwiązania dla oświaty przewiduje specustawa

1) Zasiłek losowy dla dzieci z rodzin, które ucierpiały w wyniku powodzi – 1000 zł

W celu zabezpieczenia potrzeb edukacyjnych dziecka poszkodowanego w wyniku powodzi, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolne lub ucznia uczęszczającego do szkoły wszystkich typów, kształcącego się w tej szkole w formie dziennej, będzie można przyznać jednorazowo zasiłek losowy na cele edukacyjne. Zasiłek będzie przyznawany w kwocie 1000 zł, niezależnie od dochodów. Zasiłek nie będzie podlegał zwrotowi.

Decyzję o przyznaniu zasiłku będzie wydawać wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zasiłek nie będzie przysługiwał dzieciom i uczniom, które otrzymały zasiłek losowy w ramach rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024

2) Uproszczenie procedury tworzenia tymczasowych lokalizacji szkół i przedszkoli

Jednostki, które ucierpiały wskutek powodzi, powinny dysponować skróconymi procedurami związanymi z przeniesieniem przedszkola, szkoły lub placówki do tymczasowej siedziby lub utworzeniem tymczasowej lokalizacji. Aby maksymalnie skrócić czas przywrócenia możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego, realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kształcenia osób dorosłych proponuje się, żeby decyzję w omawianym zakresie były podejmowane w drodze zarządzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty albo marszałka województwa. Aktualnie niezbędna jest uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Zarządzenie to będzie wydawane po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty. Kurator będzie wydawał stosowną opinię nie później niż w terminie 14 dni.

3) Zniesienie ograniczenia liczby uczniów w klasach na terenach powodziowych

Konieczne jest zabezpieczenie miejsc wychowania przedszkolnego i spełniania obowiązku szkolnego w innych prowadzonych przez gminę szkołach lub placówkach, które gminy mogą wskazać rodzicom dzieci, w przypadkach gdy szkoły/placówki, do których dotychczas uczęszczali, uległy zniszczeniu.

Do 31 sierpnia 2025 r. dyrektor przedszkola lub szkoły, po zasięgnięciu opinii  kuratora oświaty, będzie mógł zwiększyć liczbę dzieci lub uczniów w oddziale ponad limit określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ustawy Prawo oświatowe.

4) Usprawiedliwienie nieobecności w pracy młodocianych pracowników oraz zachowanie uprawnień pracodawców do dofinansowania kosztów ich kształcenia

Możliwe będzie wprowadzenie rozwiązania, które regulują kwestie związane z przygotowaniem zawodowym młodocianych pracowników, którzy wskutek powodzi nie mają możliwości realizowania tego przygotowania u pracodawców, a także zagwarantowanie tym pracodawcom uzyskania dofinansowania kosztów kształcenia tych pracowników za okres ich usprawiedliwionej nieobecności w pracy spowodowanej powodzią.

5) Wydłużono termin na przekazywanie danych do SIO

Termin na przekazywanie danych do systemu informacji oświatowej określony został na 7 dni od zmiany w stanie faktycznym. W związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej, wydłużony zostanie ten termin do 21 dni, na podstawie przepisu epizodycznego obowiązującego do 31 grudnia 2024 r.

6) Możliwość finasowania remontów przedszkoli po powodzi z rezerwy subwencji oświatowej

Projekt został skierowany do dalszych prac w Parlamencie. Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 
Przeczytaj również o pomocy uczniom na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 września 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024:
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql