Nowa rola poradni psychologiczno-pedagogicznych w systemie wspomagania szkół i placówek

Agnieszka Stebelska

Data publikacji: 13 grudnia 2012 r.
Poleć znajomemu

W dnia 12 i 13 grudnia odbyła się konferencje organizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Jej głównym celem było zaprezentowanie propozycji zmian w prawie oświatowym, dotyczących funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych w kompleksowym wspomaganiu pracy szkół i placówek, w tym w takich aspektach jak zapewnianie bezpieczeństwa w szkole oraz obowiązek szkolny w wieku 6 lat.

Budowanie spójnego systemu edukacji

Minister edukacji, Krystyna Szumilas podkreślała, że to niezwykle istotne spotkanie, ponieważ odbywa się w okresie wdrażania w szkołach  priorytetowych celów, określonych w kierunkach polityki edukacyjnej państwa oraz budowania spójnego systemu edukacji.

Wyniki badań pomocne przy projektowaniu kolejnych zmian

- Jesteśmy po ogłoszeniu wyników kilku badań międzynarodowych dotyczących edukacji, w których Polska brała udział - Pearsona, TIMSS, PIRLS - mówiła minister Szumilas. - To dobry moment, żeby także z tej międzynarodowej perspektywy popatrzeć, co i jak zmienia się w polskim systemie edukacji i wyciągnąć z tego wnioski przydatne przy projektowaniu kolejnych zmian.

Myśląc o systemie edukacji trzeba analizować, jak wszystkie działania wpływają na:

  • lepszą edukację,
  • lepszą pomoc dla ucznia,
  • lepsze zorganizowanie wychowania, opieki - bo to są nasze podstawowe działania.
Żeby ten cel osiągnąć trzeba wiedzieć jak współpracują ze sobą wszystkie instytucje i ludzie pracujący w systemie edukacji oraz jak działają na rzecz lepszej edukacji, a zwłaszcza dla konkretnego dziecka.

Minister edukacji jest zdania, że warto stale monitorować, co polski system edukacji daje uczniom. Jest to możliwe dzięki uczestnictwu w wewnętrznych i międzynarodowych badaniach, które wskazują, czy i jak nasi uczniowie poprawiają swoją wiedzę i umiejętności. To są istotne informacje, ponieważ weryfikują wcześniej podjęte decyzje, dotyczące systemu edukacji oraz wyznaczają skalę kolejnych zamierzeń (także w odniesieniu do wyników uczniów z innych krajów). Dlatego polski system edukacji oraz uczniowie poddawani są egzaminom zewnętrznym.

Pracownicy poradni pomogą dzieciom rozpoczynającym edukację w szkole

Minister edukacji narodowej prosiła zebranych na konferencji pracowników poradni, psychologów i pedagogów szkolnych o pomoc nauczycielom przedszkoli, szkół podstawowych, samorządom i przede wszystkim dzieciom i rodzicom w przejściu progu pomiędzy przedszkolem i szkołą, bez względu na wiek dziecka zaczynającego edukację w szkole.

Nowe, uelastycznione procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Minister edukacji podczas konferencji zaprezentowała także propozycje zmian w, przekazanym 12 grudnia do konsultacji społecznych, projekcie rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Nowe regulacje mają zastąpić dotychczasowe rozwiązania z 2010 r. - zapewniając spójność z wprowadzanym systemem wspomagania szkół i organizacji pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Nowe rozporządzenie uelastyczni procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w przedszkolu, szkole lub placówce oraz sposób dokumentowania tych działań, co umożliwi sprawniejsze wypełnianie głównych celów tej pomocy, czyli rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów oraz wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.

Źródło informacji:

  • strona internetowa MEN.
Opracowanie: Agnieszka Stebelska

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel