Zmiany w zakresie oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów szkół artystycznych

Michał Kowalski
Data publikacji: 31 maja 2023 r.
Poleć znajomemu
Zmiany w zakresie oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów szkół artystycznych

Wprowadzenie kształcenia w nowych zawodach i specjalnościach rodzi konieczność zmian dotyczących oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów szkół artystycznych. Do konsultacji trafił więc projekt rozporządzenia wprowadzającego zmiany w tym zakresie.

Zmiany w zakresie przedmiotów artystycznych

Zmiany są konsekwencją wprowadzenia specjalności teoria muzyki oraz zniesienia specjalności w zawodzie aktor cyrkowy. Poza tym zmiany wprowadzono nowe zajęcia edukacyjne artystyczne objęte egzaminem dyplomowym w szkołach artystycznych realizujących kształcenie w zawodzie muzyk (specjalizacja w ramach specjalności teoria muzyki) oraz nowe nazwy zajęć stanowiących przedmiot główny w szkołach artystycznych realizujących kształcenie w zawodach: muzyk w specjalnościach instrumentalistyka i instrumentalistyka jazzowa, plastyk i aktor cyrkowy.

13 nowych rozwiązań

Dlatego konieczne okazało się znowelizowanie rozporządzenia dotyczącego oceniania, klasyfikowania i promowania w publicznych szkołach artystycznych. W projekcie przewidziano następujące zmiany.

1.

Zaktualizowano nazewnictwo przedmiotów głównych realizowanych w poszczególnych typach szkół artystycznych oraz specjalności realizowanych w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia.

2.

Uwzględniono zmiany wynikające z rozwiązania, zgodnie z którym opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne nie wcześniej, niż w czasie, w którym jednocześnie uczęszcza on do klasy IV szkoły podstawowej, i nie później niż w czasie, w którym jednocześnie uczęszcza do klasy VIII szkoły podstawowej

3.

Wprowadzono możliwość zwolnienia z nauki języka łacińskiego jako zajęć, które mogą zastąpić zajęcia drugiego języka obcego nowożytnego.

4.

Usunięto zapisy dotyczące ucznia w edukacji domowej.

5.

Uwzględniono rozwiązanie, zgodnie z którym egzamin klasyfikacyjny, egzamin poprawkowy oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z techniki, informatyki i wychowania fizycznego, a także plastyki w szkole muzycznej i szkole baletowej oraz muzyki w liceum sztuk plastycznych ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6.

Wskazano, że promocję do klasy programowo wyższej otrzymuje uczeń, który otrzymał co najmniej dostateczną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych kształcenia słuchu, kształcący się w specjalnościach:

  • instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa, lutnictwo i teoria muzyki w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia albo
  • instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa i teoria muzyki w szkole muzycznej II stopnia.

7.

Pierwszy element części praktycznej egzaminu dyplomowego w specjalności rytmika ma polegać na prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego. Z kolei trzeci element części praktycznej egzaminu dyplomowego w specjalności będzie polegał na realizacji improwizacji fortepianowej, bez przeprowadzania lekcji.

8.

Uregulowano tryb i zakres egzaminu dyplomowego w części praktycznej w szkole artystycznej kształcącej w zawodzie muzyk w specjalności teoria muzyki.

9.

Wprowadzono możliwość przeprowadzenia części praktycznej egzaminu dyplomowego w szkole artystycznej kształcącej w zawodzie muzyk w specjalności teoria muzyki w specjalizacji podstawy dyrygowania z udziałem publiczności.

10.

Wprowadzono także tryb i zakres egzaminu dyplomowego w szkole sztuki cyrkowej.

11.

W rozporządzeniu znajdzie się także regulacja trybu i zakresu egzaminu w policealnej szkole muzycznej.

12.

Dodano możliwość przeprowadzania części teoretycznej egzaminu dyplomowego w szkole artystycznej kształcącej w zawodzie muzyk w formie mieszanej.

13.

Egzamin dyplomowy w części teoretycznej w formie mieszanej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia lub szkole muzycznej II stopnia z zajęć kształcenia słuchu, harmonii lub form muzycznych w formie mieszanej ma trwać nie dłużej niż 60 minut, z których 20 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi.

Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący.

Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql