Wprowadzenie kształcenia w nowych zawodach i specjalnościach rodzi konieczność zmian dotyczących oceniania, klasyfikacji i promocji uczniów szkół artystycznych. Do konsultacji trafił więc projekt rozporządzenia wprowadzającego zmiany w tym zakresie.
Zmiany są konsekwencją wprowadzenia specjalności teoria muzyki oraz zniesienia specjalności w zawodzie aktor cyrkowy. Poza tym zmiany wprowadzono nowe zajęcia edukacyjne artystyczne objęte egzaminem dyplomowym w szkołach artystycznych realizujących kształcenie w zawodzie muzyk (specjalizacja w ramach specjalności teoria muzyki) oraz nowe nazwy zajęć stanowiących przedmiot główny w szkołach artystycznych realizujących kształcenie w zawodach: muzyk w specjalnościach instrumentalistyka i instrumentalistyka jazzowa, plastyk i aktor cyrkowy.
Dlatego konieczne okazało się znowelizowanie rozporządzenia dotyczącego oceniania, klasyfikowania i promowania w publicznych szkołach artystycznych. W projekcie przewidziano następujące zmiany.
1. |
Zaktualizowano nazewnictwo przedmiotów głównych realizowanych w poszczególnych typach szkół artystycznych oraz specjalności realizowanych w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia. |
2. |
Uwzględniono zmiany wynikające z rozwiązania, zgodnie z którym opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne nie wcześniej, niż w czasie, w którym jednocześnie uczęszcza on do klasy IV szkoły podstawowej, i nie później niż w czasie, w którym jednocześnie uczęszcza do klasy VIII szkoły podstawowej |
3. |
Wprowadzono możliwość zwolnienia z nauki języka łacińskiego jako zajęć, które mogą zastąpić zajęcia drugiego języka obcego nowożytnego. |
4. |
Usunięto zapisy dotyczące ucznia w edukacji domowej. |
5. |
Uwzględniono rozwiązanie, zgodnie z którym egzamin klasyfikacyjny, egzamin poprawkowy oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z techniki, informatyki i wychowania fizycznego, a także plastyki w szkole muzycznej i szkole baletowej oraz muzyki w liceum sztuk plastycznych ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. |
6. |
Wskazano, że promocję do klasy programowo wyższej otrzymuje uczeń, który otrzymał co najmniej dostateczną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych kształcenia słuchu, kształcący się w specjalnościach:
|
7. |
Pierwszy element części praktycznej egzaminu dyplomowego w specjalności rytmika ma polegać na prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego. Z kolei trzeci element części praktycznej egzaminu dyplomowego w specjalności będzie polegał na realizacji improwizacji fortepianowej, bez przeprowadzania lekcji. |
8. |
Uregulowano tryb i zakres egzaminu dyplomowego w części praktycznej w szkole artystycznej kształcącej w zawodzie muzyk w specjalności teoria muzyki. |
9. |
Wprowadzono możliwość przeprowadzenia części praktycznej egzaminu dyplomowego w szkole artystycznej kształcącej w zawodzie muzyk w specjalności teoria muzyki w specjalizacji podstawy dyrygowania z udziałem publiczności. |
10. |
Wprowadzono także tryb i zakres egzaminu dyplomowego w szkole sztuki cyrkowej. |
11. |
W rozporządzeniu znajdzie się także regulacja trybu i zakresu egzaminu w policealnej szkole muzycznej. |
12. |
Dodano możliwość przeprowadzania części teoretycznej egzaminu dyplomowego w szkole artystycznej kształcącej w zawodzie muzyk w formie mieszanej. |
13. |
Egzamin dyplomowy w części teoretycznej w formie mieszanej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia lub szkole muzycznej II stopnia z zajęć kształcenia słuchu, harmonii lub form muzycznych w formie mieszanej ma trwać nie dłużej niż 60 minut, z których 20 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi. |
Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń