Przydział do zespołu nadzorującego i komisji rekrutacyjnej a dyskryminacja

Przydział do zespołu nadzorującego i komisji rekrutacyjnej a dyskryminacja

Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przydziału do zespołów nadzorujących egzaminy maturalne. Czy w ten sposób istnieje ryzyko dyskryminacji pracowników? Odpowiedź w artykule.

Praca w komisji i w zespole nadzorującym w ramach zadań statutowych

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem (art. 22 § 1 Kodeksu pracy). W ramach 40-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:

  • zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
  • inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
  • zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

(art. 42 ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela).

W ramach innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, nauczyciel jest obowiązany uczestniczyć w przeprowadzaniu odpowiednio: egzaminu ósmoklasisty, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminu maturalnego - z wyjątkiem części ustnej (art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty Nauczyciela). Innymi słowy, jedynie udział w części ustnej egzaminu odbywa się w ramach pensum nauczyciela. Nie to jest tu jednak najistotniejsze.

Dyrektor ma prawo zobowiązać nauczyciela do pracy w komisjach nadzorujących egzamin i komisjach rekrutacyjnych.

Czym jest dyskryminacja

Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 183a § 1, którego skutkiem jest w szczególności:

  • odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,
  • niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,
  • pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe

- chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

(art. 183b § 1 Kodeksu pracy).

Przydział obowiązków w ramach zadań statutowych nie jest dyskryminacją

Czy zatem przydział wskazanych obowiązków tylko niektórym nauczycielom może być przejawem dyskryminacji? Niekoniecznie.

Uzasadnieniem dla takiego różnicowania może być nierówne obłożenie obowiązkami wynikającymi ze zdalnego nauczania na różnych stanowiskach pedagogicznych. Uzasadnienie takie ma obiektywny wymiar i nie wskazuje na to, aby przesłanki różnicowania sytuacji nauczycieli wynikały ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy (art. 183a § 1 Kodeksu pracy).
Pobierz aplikację „Twój Asystent”, stworzoną przez Ekspertów Portalu Oświatowego, i bądź na bieżąco z aktualnościami oświatowymi. Codziennie informujemy o ważnych dla Dyrektora szkoły terminach i wydarzeniach. Zawsze pod ręką będą dostępne porady wideo naszych Ekspertów, a zalogowani użytkownicy Portalu Oświatowego mogą zadać pytanie w naszej poradni. Pobierz aplikację >>
Dariusz Dwojewski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql