konkurs na stanowisko dyrektora szkoły

Odmowa dopuszczenia kandydata do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły

Odmowa dopuszczenia kandydata do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły – w jakich przypadkach

Odmowa dopuszczenia do konkursu na dyrektora szkoły to bardzo przykre doświadczenie dla kandydata na tego dyrektora. Jest on bowiem skreślany jeszcze na etapie weryfikacji formalnej, nie mając szans choćby na zaprezentowanie koncepcji pracy szkoły i dorobku zawodowego. Nie zawsze jednak odmowa dopuszczenia do konkursu będzie legalna. Sprawdź, jak się bronić w przypadku, gdy jest ona niezgodna z prawem.

Dopuszczenie kandydata do konkursu na dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki bądź odmowa takiego dopuszczenia leży w kompetencjach komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący. To komisja dokonuje wstępnej weryfikacji formalnej kandydata i decyduje o jego dopuszczeniu bądź odmowie dopuszczenia. Weryfikacja ta odbywa się więc już podczas posiedzenia komisji konkursowej, w wyznaczonym przez nią terminie, na który stawia się kandydat.

Posiedzenie komisji bez udziału kandydata na dyrektora szkoły

Mimo tego analiza, czy kandydat na dyrektora powinien być dopuszczony do konkursu, odbywa się bez udziału kandydatów. W jej następstwie komisja podejmuje uchwałę w sprawie dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia poszczególnych kandydatów do konkursu. Uchwała komisji jest podejmowana:

      • w głosowaniu jawnym, ale bez udziału kandydatów,
      • zwykłą większością głosów (w przypadku równej liczby głosów decydujący głos na przewodniczący komisji),
      • w obecności co najmniej 2/3 członków komisji.

Odmowa dopuszczenia – w 3 przypadkach

Decyzja w sprawie dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia kandydata do konkursu na dyrektora szkoły nie jest uznaniowa. Odmowa dopuszczenia jest możliwa jedynie w następujących przypadkach:

        • oferta została złożona po terminie;
        • oferta jest niekompletna, a mianowicie brakuje wszystkich dokumentów wskazanych w ogłoszeniu konkursu;
        • z oferty wynika, że kandydat nie spełnia wymagań wskazanych w ogłoszeniu konkursu.

Odmowa dopuszczenia do konkursu ma być wynikiem stwierdzenia nieprawidłowości formalnych a nie merytorycznej oceny kandydata. Ocena ta następuje bowiem w kolejnym etapie i jedynie wobec kandydatów dopuszczonych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • w jakich przypadkach można spodziewać się odmowy dopuszczenia do konkursu a w jakich ta odmowa będzie nieprawidłowa,
  • jak dowiedzieć się o przyczynach odmowy,
  • jak zaskarżyć taką odmowę,
  • ile czasu kandydat ma na zakwestionowanie odmowy.
Jak zorganizować konkurs na stanowisko dyrektora szkoły i przedszkola

Konkurs na stanowisko dyrektora szkoły i przedszkola - 10 pytań i odpowiedzi

Organizacja konkursów na stanowisko dyrektora szkół, przedszkoli i placówek oświatowych wzbudza nadal wiele wątpliwości. Dotyczą one m.in. składanej dokumentacji, procedury konkursowej i składu komisji. Prezentujemy rozwiązania ekspertów Portalu Oświatowego, dzięki którym unikniesz błędu i sprawnie przejdziesz przez meandry postępowania konkursowego.

Obecnie nie można już przedłużyć kadencji dyrektora na podstawie przepisów wydanych w czasie pandemii. Przepisy, które to umożliwiały, nie mogą być stosowane po 1 września 2021 r. Jednocześnie nie przewidziano w tym zakresie nowych regulacji. Oznacza to, że powierzenie funkcji dyrektora szkoły wymaga przeprowadzenia konkursu.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której:

  • do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat,
  • w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata.

Tylko wtedy można powierzyć funkcję dyrektora bez konkursu.

Wymagane jest wówczas:

  • porozumienie z organem nadzoru pedagogicznego co do kandydata,
  • opinia rady szkoły (jeżeli istnieje),
  • opinia rady pedagogicznej.

Dyplom czy zaświadczenie

Do zgłoszenia kandydat na stanowisko dyrektora powinien dołączyć kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia. Chodzi tu zwłaszcza o:

  • dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich
  • świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, z zakresu zarządzania,
  • świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą.

Samo zaświadczenie o ukończeniu studiów nie jest zatem wystarczające. Nie potwierdza ono jeszcze uzyskania odpowiednich kwalifikacji, nawet jeśli kandydat czeka na wydrukowanie dyplomu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czy należy pominąć kandydata przebywającego na urlopie zdrowotnym,
  • jakich zwolnień należy udzielić członkom komisji konkursowej,
  • kiedy w składzie komisji konkursowej znajdą się przedstawiciele organizacji związkowych,
  • jak postąpić w razie nieobecności kandydata na komisji.
Jakie pytania mogą być zadane podczas konkursu na stanowisko dyrektora

95 przykładowych pytań w konkursie na stanowisko dyrektora

Wszystko wskazuje na to, że w roku szkolnym 2022/2023 nie będą obowiązywały przepisy umożliwiające rezygnację z konkursów na stanowisko dyrektora. Kandydatów czekają więc rozmowy z komisją konkursową, co może być dość stresującym doświadczeniem. Kluczowe jest tu odpowiednie przygotowanie do rozmowy. W tym pomoże pakiet przykładowych pytań, jakie można usłyszeć od komisji.

Na czym polega rozmowa z komisją

Każdy z kandydatów dopuszczonych do postępowania konkursowego musi stawić się na rozmowę z komisją. Jej zadaniem jest merytoryczna ocena kandydata, zwłaszcza w kontekście jego koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły. W tym celu członkowie komisji mogą i będą zadawać kandydatom pytania podczas rozmowy. Pytania te nie muszą być wcześniej ujawniane.

Ilu pytań można się spodziewać

Żaden przepis nie reguluje ani liczby, ani też treści pytań. Może zdarzyć się nawet to, że dany członek komisji nie zada pytania. Z drugiej strony może być również tak, że członek komisji zada więcej niż jedno pytanie. Nie bez znaczenia jest też liczba kandydatów.

Czego będą dotyczyły pytania

Ogólnie pytania członków komisji będą koncentrowały się na zarządzaniu szkołą. Mogą też dotyczyć przebiegu procesu kształcenia i wychowania w danej szkole lub placówce. Członkowie komisji mogą też poruszać kwestie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Przede wszystkim można spodziewać się zróżnicowanych pytań w zależności od tego, w jakim typie szkoły lub placówki odbywa się konkurs. Inne pytania mogą dotyczyć szkoły, a inne przedszkola, jak również placówki oświatowej. Do tego w przypadku zespołów można spodziewać się pytań dotyczących wszystkich rodzajów placówek wchodzących w skład danego zespołu.

W artykule:

  • 33 pytania dotyczące przedszkola,
  • 42 pytania związane ze szkołą,
  • 20 pytań wiążących się z placówką.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql