Czego dotyczy Lex Czarnek? Jak się okazuje, jest to bardzo obszerna nowelizacja, która zmienia nie tylko reguły obsady funkcji kierowniczych. Znajdziemy w niej mnóstwo zmian organizacyjnych. Przede wszystkim zostanie wprowadzona procedura nawiązywania współpracy pomiędzy szkołami a organizacjami zewnętrznymi. Zmieni się także proces likwidacji szkoły.
Współdziałanie szkoły z organizacjami zewnętrznymi
Jedną z nagłośniejszych zmian w ramach Lex Czarnek jest wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie działalności organizacji zewnętrznych w szkole. Chodzi tu o stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności harcerskie, których celem statutowym jest:
W szkołach nie mogą działać partie i organizacje polityczne. Nie zmieni się to także po wejściu w życie Lex Czarnek.
Nowa procedura – wymagana pozytywna opinia kuratora
Wspomniane nowe rozwiązania to procedura uzyskiwania pozytywnej opinii kuratora na podjęcie działalności w szkole przez organizację zewnętrzną. Warto w tym miejscu przypomnieć, że opinia pozytywna to w istocie zgoda, dlatego jest ona wiążąca dla dyrektora. Będzie ona dotyczyła co do zasady każdego przypadku, w którym organizacja zewnętrzna będzie prowadzić zajęcia z uczniami.
Nowe rozwiązania będą stosowane wyłącznie w szkołach i placówkach samorządowych. To oznacza, że procedury nie muszą stosować szkoły i placówki:
Podczas posiedzenia w dniu 13 stycznia 2021 r. Sejm przyjął nowelizację ustawy – Prawo oświatowe, popularnie nazywaną Lex Czarnek. Wejście w życie nowych przepisów wzmacniających rolę kuratora oświaty coraz bliżej.
Lex Czarnek to potoczna nazwa projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Projekt ten zawiera gruntowne zmiany m.in. w zakresie obsadzania stanowisk kierowniczych. Projekt ten – aktualnie po pierwszym czytaniu w Sejmie – wzbudza bardzo duże kontrowersje w środowisku oświaty. Co właściwie oznacza? Jakie zmiany wprowadzi? Kompleksową analizę projektowanych rozwiązań znajdziesz poniżej.
Prawdą jest, że Lex Czarnek zmierza do poszerzenia uprawnień kuratora oświaty względem szkół i placówek oświatowych. Celem projektu jest wzmocnienie jego roli w zakresie obsady funkcji kierowniczych. W czym przejawia się ten cel? W uzależnieniu podjęcia pewnych decyzji od pozytywnej opinii kuratora oświaty, a więc de facto jego zgody.
Lex Czarnek - kiedy będzie wymagana pozytywna opinia kuratora
Pozytywna opinia kuratora oświaty według Lex Czarnek będzie wymagana w przypadku powierzenia funkcji dyrektora:
Dodatkowo będzie ona niezbędna w przypadku odwołania z funkcji kierowniczej z powodu wystąpienia szczególnie uzasadnionego przypadku. Obecnie wszystkie te czynności wymagają jedynie zwykłej opinii kuratora.
Pozytywna opinia kuratora jest równoznaczna w skutkach ze zgodą. Oznacza to, że nie można wykonać powyższych czynności w przypadku:
Jak ubiegać się o pozytywną opinię kuratora? Otóż należy:
Ostatni miesiąc 2021 r. to dość burzliwy okres w oświacie. Przede wszystkim po raz kolejny wprowadzono nauczanie zdalne – na czas od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2021 r.
Resort edukacji i nauki przedstawił propozycję podstawy programowej dla nowego przedmiotu – historia i teraźniejszość (HiT). Oprócz tego zaplanowano zmiany w podstawach programowych dla przedmiotów historia oraz wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym.
14 grudnia 2021 r. zaplanowane zostało sejmowe pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe, nazywanej popularnie „Lex Czarnek”. Ustawa ma znacznie zwiększyć uprawnienia kuratorów oświaty względem szkół. Jak się jednak okazało, czytanie to zostało wstrzymane.
Nadal nie przedstawiono projektu nowelizacji Karty Nauczyciela. 7 grudnia odbyły się jednak rozmowy ze związkami zawodowymi a kolejnego dnia – z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Zapowiedziano również pewne zmiany w projekcie tzw. Lex Czarnek. Czego nowego można dowiedzieć się z komunikatów MEiN i organizacji związkowych?
Wzmocnienie roli kuratora oświaty coraz bliżej. Rada Ministrów przyjęła bowiem projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Przewiduje on m.in. zwiększenie wpływu organu nadzoru pedagogicznego na rezultat konkursu na stanowisko dyrektora, a także na obsadę tego stanowiska bez konkursu. Poniżej przedstawiamy planowane zmiany.
Resort edukacji zapowiada wprowadzenie od 1 września 2022 r. nowego przedmiotu „historia i teraźniejszość” w klasie I szkoły ponadpodstawowej. Ma on zastąpić dotychczasową wiedzę o społeczeństwie.
Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie zaopiniował projekt nowelizacji Prawa oświatowego i innych ustaw rozszerzający kompetencje kuratora oświaty. W ocenie związku proponowane zmiany naruszają zakres ustrojowego podziału kompetencji organów prowadzących szkoły i wykraczają zdecydowanie poza kompetencje organu nadzoru pedagogicznego.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.