zatrudnianie pracowników niepedagogicznych

Praca w szkole jako praca sezonowa – czy można w ten sposób ominąć limit umów o pracę w szkole

Praca w szkole jako praca sezonowa – czy można w ten sposób ominąć limit umów o pracę w szkole

Zatrudnienie niektórych pracowników niepedagogicznych uzasadnione jest tylko w okresie prowadzenia zajęć. Dotyczy to np. pomocy nauczyciela. Sprawdź, czy rok szkolny można uznać za sezon, a w konsekwencji zatrudniać pomoc nauczyciela w celu wykonywania pracy o charakterze sezonowym i w ten sposób ominąć limit umów o pracę w szkole.  

Limit umów o pracę w szkole dla pracowników zatrudnionych na podstawie Kodeksu pracy

Kodeks pracy wprowadza dwa odrębne i niezależne od siebie limity zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony:

  1. łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy,
  2. łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech
    (art. 25(1)§1 Kodeksu pracy).

Jak wynika z powyższego, limit czasu trwania umowy na czas określony wynosi 33 miesiące. W tym okresie może być zawarta jedna umowa lub też kilka umów, z tym że nie może być ich więcej niż trzy Długość trwania poszczególnych umów w ramach limitu oraz wymiar ewentualnych przerw między nimi są bez znaczenia.

Z artykułu dowiesz się m.in. :

  • jak zdefiniować pracę o charakterze sezonowym,
  • czy zatrudnienie na okres prowadzenia zajęć może uznane za pracę sezonową,
  • czy można zatrudnić pomoc nauczyciela na czas określony poza limitem umów o pracę w szkole.
zaświadczenia do zatrudnienia w szkole

Archiwalny Dokumenty niezbędne do zatrudnienia pracownika w szkole samorządowej

Podjęcie pracy w placówce samorządowej wymaga spełnienia szeregu szczególnych warunków takich jak np. niekaralność czy posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnej. Podpowiadamy, jakie dokumenty są niezbędne do zatrudnienia pracownika w szkole samorządowej tj. m.in. kto musi przedstawić informację z Krajowego Rejestru Karnego a kogo należy zweryfikować w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i jak to prawidłowo zrobić.

Zakres pozyskiwanych danych osobowych od pracownika i kandydata do pracy

Od wszystkich osób ubiegających się o zatrudnienie możemy żądać podania danych osobowych obejmujących:
  1. imię (imiona) i nazwisko;
  2. datę urodzenia;
  3. dane kontaktowe wskazane przez taką osobę.
Tylko gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku, żądamy dodatkowo danych osobowych obejmujących:
  1. wykształcenie;
  2. kwalifikacje zawodowe;
  3. przebieg dotychczasowego zatrudnienia
    (art. 22(1) § 1 i § 2 Kodeksu pracy).
Dodatkowo od pracownika można żądać danych osobowych obejmujących(art. 22(1) § 3 Kodeksu pracy):
  1. adres zamieszkania;
  2. numer PESEL, a w przypadku jego braku - rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  3. inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
  4. wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie;
  5. numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
Udostępnienie danych osobowych następuje w formie oświadczenia osoby, której dane dotyczą. Można jednak żądać udokumentowania tych danych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia (art. 22(1) §5 Kodeksu pracy).  Żądanie innych danych osobowych jest jednak możliwe, gdy jest to niezbędne do zrealizowania lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (art. 22(1) §4 Kodeksu pracy). Z taką sytuacją mamy do czynienia zarówno w przypadku pracowników samorządowych, jak i nauczycieli oraz osób niebędących nauczycielami, którzy zostają zatrudnieni do prowadzenia zajęć.
Z dalszej części artykułu dowiesz się jakie są dokumenty niezbędne do zatrudnienia pracownika w szkole samorządowej na stanowisku nauczyciela, pracownika niepedagogicznego oraz pracownika z art. 15 Prawa oświatowego.

Pamiętaj o Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (dalej: Rejestr) składa się z trzech oddzielnych baz danych (art. 4 ustawy z 13 maja 2016 r. przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym):
  1. Rejestru z dostępem ograniczonym,
  2. Rejestru publicznego,
  3. Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (tzw. Rejestr Państwowej Komisji).
*Trzeba zweryfikować kandydata do pracy w dwóch Rejestrach*

Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z:
  • wychowaniem,
  • edukacją,
  • wypoczynkiem,
  • leczeniem małoletnich
    lub
  • z opieką nad nimi
    pracodawcy lub inni organizatorzy w zakresie takiej działalności są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w:
  •  Rejestrze z dostępem ograniczonym
    lub
  • Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (art. 21 ust. 1 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniu przestępczością na tle seksualnym).

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql