Czy wśród kar dla ucznia pełnoletniego można uwzględnić wykonanie prac porządkowych na rzecz szkoły?Okazuje się, że statut nie może przewidywać prac porządkowych na rzecz szkoły jako kary. Konieczność wykonywania pracy pod przymusem jest ingerencją w wolność człowieka, czyli także w wolność ucznia.
Obowiązek pracy może być nałożony tylko przez ustawę (art. 65 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej). Z tego wynika, że statut, jako akt niższej rangi, nie może zawierać w katalogu kar kary w postaci przymusowej pracy porządkowej.
O braku możliwości nakładania na uczniów przez szkołę obowiązku pracy na podstawie statutu szkoły świadczy także art. 4 ust. 4 ustawy o wspieraniu i resocjalizacji, który przewiduje możliwość nakładania na ucznia niepełnoletniego środka oddziaływania wychowawczego w postaci określonych prac porządkowych na rzecz szkoły, przez dyrektora szkoły, za zgodą rodziców ucznia (opiekuna prawnego) i samego ucznia.
Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego (np. prac porządkowych na rzecz szkoły) nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły (art. 4 ust. 4). Ten zapis także potwierdza zasadę, że statut szkoły nie może zawierać kary dla uczniów w postaci prac porządkowych na rzecz szkoły. Jeśli dyrektor „przeniósłby” karę w postaci prac porządkowych do statutu szkoły, wówczas udzielenie uczniowi takiej kary byłoby sprzeczne z ustawą o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
Ponadto warto pamiętać, że powyższe działanie podejmowane jest wobec ucznia, który wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki (art. 2 i art. 4).
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń