Przepisy prawa oświatowego tylko w części wskazują, jak należy rozumieć inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły. Katalog nie wyczerpuje wszystkich możliwości, gdyż inne zadania statutowe mogą się różnić w poszczególnych szkołach. Mogą obejmować m.in. zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów. W tym może zostać ujęta również opieka doraźna nad uczniami podczas uroczystości i imprez szkolnych. Sprawdzamy, jak wyglądają zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły.
Pytanie: Chcemy dopisać w systemie oceniania zachowania, że nauczyciel może nie zabrać ucznia na zawody, konkurs, wycieczkę klasową lub szkolną, jeśli jego zachowanie w ostatnim czasie lub całym półroczu było karygodne: każdorazowo o udziale ucznia w wyżej wymienionych aktywnościach decyduje nauczyciel organizujący daną formę lub dyrektor. Czy te zapisy są zgodne z prawami dziecka?
Pytanie: Czy statut szkoły niepublicznej powinien zawierać szczegółowe wymagania edukacyjne, wymagania edukacyjne na poszczególne oceny oraz przeliczenie punktów z prac pisemnych na oceny wg skali ocen?
Przepisy nie wymagają wprowadzenia standardów ochrony małoletnich do statutu szkoły czy placówki. Mogą mieć natomiast umocowanie w statucie. Podpowiadamy, czy i jakie zapisy w statucie wprowadzić.
Zmiana zasad oceniania wewnątrzszkolnego określonych w statucie szkoły powinna nastąpić przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, w którym zaczną obowiązywać. Jedyną okolicznością, w której możliwa byłaby nowelizacja statutu szkoły przed zakończeniem danego roku szkolnego, jest konieczność dostosowania go do zmian prawnych dotyczących oświaty.
Pytanie: Pytanie dotyczy zapisu w statucie na temat oceny niedostatecznej uzyskanej przez ucznia na pierwszy semestr (półrocze). Zapis w statucie brzmi: „Jeżeli uczeń uzyskał na półrocze ocenę niedostateczną ma obowiązek ją poprawić w ciągu dwóch miesięcy od końca pierwszego półrocza. Szczegółowe zasady poprawy oceny niedostatecznej na półrocze określają przedmiotowe systemy oceniania. Uczeń, który nie poprawi oceny niedostatecznej uzyskanej na półrocze, nie może otrzymać pozytywnej oceny na koniec roku, mimo iż jego średnia w drugim półroczu będzie powyżej 1,7”. Czy taki zapis jest zgodny z prawem oświatowym?
Nauczyciele nie powinni karać uczniów odebraniem telefonu komórkowego. Czy szkoła ma uprawnienia do rekwirowania przedmiotów należących do uczniów? Sprawdzamy, czy zapisy dotyczące zabierania uczniom telefonów, są zgodne z prawem.
Pytanie: Czy zasady użytkowania telefonów komórkowych na terenie szkoły powinny stanowić część uregulowań statutu, czy szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego? Wiemy, że nie możemy wprowadzić zasady rekwirowania przedmiotów należących do uczniów, ale chcemy nakazać wyłączanie telefonu na czas trwania lekcji.
Pytanie: Jak powinno wyglądać zarządzenie w sprawie powołania komisji statutowej w szkole?
Pytanie: Czy statucie szkoły może zostać zawarta informacja, że uczeń, aby uzyskać ocenę wzorową z zachowania, nie może mieć ani jednej uwagi w dzienniku elektronicznym? Rada rodziców podważa ten punkt.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty