Wydanie świadectwa pracy po upływie trzech lat od ustania zatrudnienia

Wydanie świadectwa pracy po upływie trzech lat od ustania zatrudnienia

Jeżeli z jakiegoś powodu pracownikowi nie wydano świadectwa pracy, to po upływie trzech lat od ustania stosunku pracy nie będzie mógł już dochodzić wydania tego dokumentu. A co, jeżeli kopii świadectwa nie ma także w dokumentacji pracowniczej? Jaki dokument można wydać pracownikowi?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie dokumenty pracodawca musi wydać byłemu pracownikowi?
  • Czy można żądać wydania świadectwa pracy po trzech latach od ustania zatrudnienia?
  • Co zrobić, jeżeli w dokumentacji pracowniczej byłego pracownika brakuje świadectwa pracy?

Żądanie wydania świadectwa pracy

W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy.

Jeżeli pracodawca nie istnieje albo z innych przyczyn wytoczenie przeciwko niemu powództwa o zobowiązanie pracodawcy do wydania świadectwa pracy jest niemożliwe, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem ustalenia uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy.

Z żądaniem można wystąpić w każdym czasie przed upływem terminu przedawnienia (art. 971 Kodeksu pracy).

Wydanie świadectwa pracy po upływie okresu przedawnienia  

Zdarza się, że z żądaniem wydanie świadectwa pracy występuje były pracownik, którego stosunek pracy ustał kilka lub kilkanaście lat wcześniej. W takich przypadkach, ze względu na upływ 3-letniego okresu przedawnienia, nie ma podstaw do wystawienia tego świadectwa pracy. Zgodnie bowiem z art. 291 § 1 Kodeksu pracy: roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.

Po upływie trzech lat od ustania zatrudnienia nie można już wystawić świadectwa pracy. Pracodawca nie wystawia tego dokumentu po upływie okresu przedawnienia. Może natomiast wystawić zaświadczenie o przebiegu zatrudnienia pracownika.

Pracodawca wydaje kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek:

  • pracownika lub
  • byłego pracownika albo
  • osób, o których mowa w art. 949 § 3 Kodeksu pracy, w przypadku śmierci pracownika lub byłego pracownika

– złożony w postaci papierowej lub elektronicznej (art. 9412 Kodeksu pracy).

Pracodawca nie może jednak wystawić wnioskowanych dokumentów, jeżeli nie ma ich w dokumentacji byłego pracownika.

Pracodawca nie wystawia ani nie prostuje świadectwa pracy po upływie okresu przedawnienia. Obowiązkiem pracodawcy jest wydanie kopii dokumentacji pracowniczej. Dodatkowo może zaświadczyć o braku świadectw pracy.

Dr Dariusz Dwojewski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql