14. miejsce dla polskiej edukacji

Data publikacji: 29 listopada 2012 r.
Poleć znajomemu

Polska uzyskała 14. miejsce w raporcie „Krzywa uczenia się" opracowanego przez Pearson Foundation, która współpracuje z prestiżowym ośrodkiem badawczym tygodnika The Economist (The Economist Intelligence Unit). Jak skomentowała wysoki wynik minister edukacji Krystyna Szumilas - tak wysokie miejsce w tym rankingu to dowód na właściwy kierunek zmian wdrażanych w polskiej oświacie.

W Polsce - najwyższy procent osób z wykształceniem średnim na rynku pracy

Firma Pearson stworzyła bazę danych o funkcjonowaniu i osiągnięciach systemów edukacji i, na tej podstawie, opracowała ranking systemów edukacyjnych (The Index of cognitive skills and educational attainment). Twórcy raportu analizowali wyniki trzech uznanych międzynarodowych badań:

  • PISA, które sprawdza umiejętności 15-latków w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych,
  • PIRLS, sprawdzający umiejętności czytania ze zrozumieniem u uczniów w czwartym roku obowiązkowej nauki,
  • TIMSS, weryfikujący umiejętności matematyczne i z zakresu przyrody uczniów w ósmym i czwartym roku nauki obowiązkowej.
W badaniu brany był również pod uwagę poziom wykształcenia społeczeństwa (educational attainment), w tym udział w społeczeństwie osób z wykształceniem średnim i wyższym.
Polska np. ma największy odsetek osób z wykształceniem średnim (ISCED 3) na rynku pracy, bo aż 68% (Niemcy 59%; Finlandia 47%).

Komentując wynik Polski kierujący tworzeniem raportu sir Michael Barber (bliski współpracownik premiera Tony'ego Blaira) przyznał, że pozycja w rankingu to dobra wiadomość dla Polaków, i nie jest ona dla niego zaskoczeniem zwłaszcza po tym czego dowiedział się o polskim systemie edukacji będąc ostatnio w naszym kraju.

- Jestem dumna, że Polska w rankingu uzyskała tak dobry wynik. Jest to dowód udanej reformy systemu edukacji -  podkreśla natomiast Katarzyna Barczyńska, Prezes Pearson Central & Eastern Europe, Russia & CIS.

Nie ma idealnego sposobu na sukces w edukacji

Z analizy raportu wynika, że nie ma jednego, idealnego sposobu na sukces w edukacji.

Różne drogi mogą być skuteczne, jeśli system dopasowany jest do specyfiki społeczeństw.

Na dwóch pierwszych miejscach znalazły się Finlandia i Korea, które mają bardzo odmienne systemy edukacji. Fiński - elastyczny i otwarty, natomiast koreański - oparty na dyscyplinie. Nie ma także prostej zależności pomiędzy nakładami finansowymi a efektami kształcenia. Doskonałe wyniki osiągają zarówno kraje bogate jak i mniej zasobne, szkoły z małymi i bardzo licznymi klasami.

Co ciekawe za Polską w rankingu uplasowały się zarówno kraje bogatsze: Niemcy, Belgia, Stany Zjednoczone, Francja, Włochy jak i kraje „naszego" regionu: Węgry 18, Słowacja 19, Rosja 20, Czechy 22, Bułgaria 30, Rumunia 32.

Nauczyciele rozliczani z tego, czy uczniowie osiągnęli zakładane efekty nauki

Jednym z wniosków płynących z raportu jest to, że w najlepszych systemach edukacji nauczycieli rozlicza się z osiągnięcia przez uczniów zakładanych efektów nauki, a nie tylko z wyników testów.

Zostawia się przy tym nauczycielom dużą swobodę w sposobie dochodzenia do celu edukacyjnego. Zaufanie nauczycielowi, jego autonomia, profesjonalizm i przygotowanie są właśnie założeniami reformy programowej, która wchodzi do polskich szkół od 2009 r.

Nacisk na umiejętność współpracy w zespole

Różne są także podejścia krajów do wychodzenia naprzeciw potrzebom rynku pracy. Niektóre państwa koncentrują się na przygotowaniu ściśle zawodowym, inne, wychodząc z założenia, że zmiany są zbyt dynamiczne, starają się wyposażyć młodych ludzi w uniwersalne, szerokie kompetencje kluczowe.

Za najważniejszą w dzisiejszych czasach jest uznawana umiejętność współpracy w zespole, która została również w ostatnich latach mocno podkreślona w polskim systemie edukacji.

- To kolejny dowód, że polska edukacja zaczyna się zbliżać do światowej czołówki - komentował wyniki raportu Pearsona Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych w artykule na pierwszej stronie Gazety Wyborczej (wydanie z 29 listopada 2012 r.).

Przyczyny sukcesu polskiej edukacji

To nie pierwszy raz, gdy polska edukacja zostaje wyróżniona wysokim miejscem w zestawieniu międzynarodowym. Po opublikowaniu wyników PISA 2009 zagraniczni eksperci upatrywali sukcesu polskiego systemu oświaty głównie we wprowadzeniu gimnazjów i decentralizacji systemu. Zwracali szczególną uwagę na:

  • wydłużenie o rok okresu obowiązkowego kształcenia ogólnego,
  • zmniejszeniu liczby uczniów osiągających najsłabsze wyniki,
  • wyrównaniu poziomu kształcenia szkół,
  • niską liczbę uczniów porzucających naukę w szkole.
Do Polski od kilku lat przyjeżdżają również przedstawiciele systemów oświaty z innych krajów pragnąc dowiedzieć się o założeniach zmian w polskiej edukacji. Ostatnio, przebywający z oficjalną wizytą w naszym kraju, minister edukacji Wielkiej Brytanii Michael Gove przyznał - Polska odniosła w ostatnich latach sukces edukacyjny, chcielibyśmy się dowiedzieć jak to zrobiliście. Przykład Polski jest dobry do naśladowania.

Polska przed Niemcami, Austrią i Francją

Kraj

wynik

miejsce

FINLANDIA

1.26

1

KOREA POŁUDNIOWA

1.23

2

HONG KONG-CHINY

0.90

3

JAPONIA

0.89

4

SINGAPUR

0.84

5

WIELKA BRYTANIA

0.60

6

HOLANDIA

0.59

7

NOWA ZELANDIA

0.56

8

SZWAJCARIA

0.55

9

KANADA

0.54

10

IRLANDIA

0.53

11

DANIA

0.50

12

AUSTRALIA

0.46

13

POLSKA

0.43

14

NIEMCA

0.41

15

BELGIA

0.35

16

USA

0.35

17

WĘGRY

0.33

18

SŁOWACJA

0.32

19

ROSJA

0.26

20

SZWECJA

0.24

21

CZECHY

0.20

22

AUSTRIA

0.15

23

WŁOCHY

0.14

24

FRANCJA

0.13

25

NORWEGIA

0.11

26

PORTUGALIA

0.01

27

HISZPANIA

-0.08

28

IZRAEL

-0.15

29

BUŁGARIA

-0.23

30

GRECJA

-0.31

31

RUMUNIA

-0.60

32

CZILE

-0.66

33

TURCJA

-1.24

34

ARGENTYNA

-1.41

35

KOLUMBIA

-1.46

36

TAJLANDIA

-1.46

37

MEKSYK

-1.60

38

BRAZYLIA

-1.65

39

INDONEZJA

-2.03

40

Źródło informacji:
  • Strona internetowa MEN.

Opracowanie: Agnieszka Stebelska

Słowa kluczowe:
podstawa programowa

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql