Rzecznik Praw Obywatelskich krytykuje ograniczenie prac domowych

Michał Kowalski
Data publikacji: 14 lutego 2024 r.
Poleć znajomemu
Rzecznik Praw Obywatelskich krytykuje ograniczenie prac domowych

Rzecznik Praw Obywatelskich, zwracając się do Minister Edukacji, przedstawił uwagi do projektu rozporządzenia ograniczającego prace domowe. Zastrzeżenia Rzecznika budzi przede wszystkim to, że ograniczenie prac domowych może godzić w pozycję nauczycieli i autonomię szkół.

Ograniczenie prac domowych – projekt rozporządzenia

Przypomnijmy, że w projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych przewidziano:

  • brak prac domowych w klasach I–III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży – pisemnych i praktycznych,
  • nieobowiązkowe i nieoceniane pisemne i praktyczne prace domowe przez uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej.
Więcej na ten temat w artykule: Brak prac domowych – jest projekt przepisów

RPO: zagrożenie dla pozycji nauczycieli i autonomii szkół

W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich wprowadzenie całkowitego zakazu prac domowych w klasach I-III szkoły podstawowej nie będzie właściwym rozwiązaniem, ponieważ godzi w pozycję nauczycieli. Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela, to nauczyciel ma swobodę wyboru:

  • metod nauczania i wychowania,
  • podręczników spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego,
  • innych pomocy naukowych.
Zdaniem RPO to, czy zadanie domowe spełni swoją funkcję, powinno być oceniane przez nauczyciela.

Ze stanowiska Rzecznika wynika także, że projekt godzi w autonomię szkół. To szkoła w statucie nakłada bowiem obowiązki na swoich uczniów.

Brak konsultacji nad projektem

RPO wskazał, że w pracach nad ograniczeniem prac domowych nie przeprowadzono konsultacji społecznych, jak również z ekspertami, ale też nie wzięto pod uwagę zdania środowiska oświaty. Rzecznik przytoczył tu wyniki ankiet dla nauczycieli wskazujących, że 68,5% popiera jedynie ograniczenie prac domowych, a całkowitą likwidację – tylko 8%. Co więcej nauczyciele zwracają uwagę na potrzebę uprzednich zmian podstaw programowych. W związku z tym Rzecznik nie zgadza się z twierdzeniem zawartym w uzasadnieniu projektu na temat oczekiwania środowiska oświaty jak najszybszego wprowadzenia wskazanych zmian.

Ograniczenie prac domowych może obniżyć efektywność nauczania

Przytoczone zostały także wyniki ankiet, w których 59% respondentów wskazało na obawy, iż ograniczenie prac domowych wpłynie niekorzystnie na efektywność nauczania m.in. wskutek trudności w utrwaleniu materiału. Nie wykluczono też sytuacji, w której niektórzy rodzice będą kierowali prośby do nauczycieli o zadawanie prac domowych jedynie ich dzieciom. W takich przypadkach powstanie ryzyko odmiennego traktowania niektórych uczniów, co może zostać zakwestionowane w toku nadzoru pedagogicznego.

Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql