Wyzwania w edukacji uczniów z Ukrainy

Michał Kowalski
Data publikacji: 5 kwietnia 2023 r.
Poleć znajomemu
Wyzwania w edukacji uczniów z Ukrainy

Od wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą upłynął już ponad rok. Polskie szkoły nadal zmagają się z trudnościami dotyczącymi edukacji uczniów z Ukrainy. Na trudności te zwraca uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich

Niepokojące wyniki badań RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich zlecił przeprowadzenie badań dotyczących największych wyzwań w edukacji dzieci z Ukrainy. Badania przeprowadzono wśród:

  • organów prowadzących,
  • dyrektorów,,
  • nauczycieli,
  • asystentów kulturowych,
  • rodziców uczniów polskich i ukraińskich.

Jako największe wyzwanie wskazano przede wszystkim barierę językową i pracę z uczniami z traumą wojenną. Nauczyciele wskazują także na problem zbyt dużej liczebności klas, niedoborów kadrowych, jak również niezapewniania materiałów przydatnych do pracy z ukraińskimi dziećmi. To jednak nie jedyne problemy.

Nie wszyscy uczniowie z Ukrainy realizują obowiązek nauki

Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę przede wszystkim na problemy niewłączenia wszystkich uczniów z Ukrainy do polskiego systemu oświaty. Dotyczy to uczniów, którzy nie realizują obowiązku nauki, a jednocześnie ich rodzice (osoby sprawujące nad nimi opiekę) nie zadeklarowały kontynuacji nauki w ukraińskim systemie oświaty. W efekcie dzieci te pozostają niejako w zawieszeniu, a niejednokrotnie wymagają one wsparcia w postaci choćby kształcenia specjalnego.

Brakuje oddziałów przygotowawczych

RPO dostrzega także problem zbyt małej liczby oddziałów przygotowawczych tworzonych dla uczniów z Ukrainy. Jest to wynik zbyt dużych kosztów ich prowadzenia, jak również braku kadry nauczycielskiej i infrastruktury. Aktualnie w Polsce funkcjonuje 956 oddziałów przygotowawczych (w stosunku do 2414 z zeszłego roku). Uczęszcza do nich jedynie 14 414 dzieci z Ukrainy (8% wszystkich dzieci, które przybyły do Polski w związku z agresją rosyjską). Pozostali uczą się poza tymi oddziałami, niejednokrotnie mimo braku znajomości języka polskiego.

Do tego wiele szkół ponadpodstawowych boryka się z nadwyżkami uczniów, nie pozostaje bez wpływu na warunki nauki dla dzieci z Ukrainy.

W tym zakresie RPO sugeruje wsparcie dla powstawania szkół ukraińskich w Polsce, a także oddziałów międzynarodowych.

Problemy z integracją uczniów z Ukrainy

Rzecznik zaakcentował również takie problemy jak:

  • brak wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,
  • nierealizowanie zaleceń poradni,
  • brak odpowiednich podręczników,
  • niedobory asystentów międzykulturowych lub pomocy nauczyciela.

Niestety zdarzają się też przypadki dyskryminacji ze strony uczniów innych państw, czemu towarzyszy brak kompetencji szkoły w rozwiązywaniu takich problemów. Z drugiej strony negatywny wpływ na integrację ma preferencyjne traktowanie uczniów z Ukrainy. Brakuje też wsparcia procesu integracji ze strony kadry nauczycielskiej.

W ocenie RPO państwo powinno zapewnić wszystkim uczniom z Ukrainy naukę języka polskiego, ale też możliwość nawiązania kontaktu z rówieśnikami i szansę na podtrzymanie tożsamości kulturowej.

Jak oceniać uczniów z Ukrainy

Kontrowersje budzi także ocenianie i promowanie uczniów z Ukrainy. Wobec bariery językowej uczniowie ci mają bowiem problemy z realizacją podstawy programowej. Do tej pory nie przewidziano rozwiązań, które pozwoliłyby zwalczyć te trudności.

Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql