Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje nowa stawka ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę 4 242 zł. Tymczasem pracownicy niepedagogiczni w szkołach nie doczekali się wzrostu płac. Oznacza to konieczność zapewnienia tym pracownikom poziomu co najmniej płacy minimalnej. Jednym z rozwiązań jest tu wyrównanie do minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Wynagrodzenie zasadnicze niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę – dla niektórych pracowników niepedagogicznych
Ustawa budżetowa na 2024 r. nie została jeszcze przyjęta, podobnie zresztą jak ustawa okołobudżetowa. Już teraz wiemy jednak, że w przepisach tych nie przewidziano środków na wzrost wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych takich jak samorządowe szkoły, przedszkola i placówki oświatowe. Tymczasem od dnia 1 stycznia 2024 r. wysokość ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę dla osoby zatrudnionej na pełny etat wynosi 4 242 zł. Można sobie wyobrazić, że bardzo wielu pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w szkołach, przedszkolach i placówkach nie osiągnie poziomu nowej płacy minimalnej. Dość napisać, że w w przypadku aż XIV kategorii zaszeregowania stawka minimalnego wynagrodzenia zasadniczego jest niższa od ustawowej płacy minimalnej. Dotyczy to większości stanowisk pracowników niepedagogicznych w szkołach (w tym także urzędniczych), w szczególności:
Oczywiście powyższe zestawienie jest mocno uproszczone, ponieważ mowa w nim o stawkach minimalnych z rozporządzenia (w regulaminach wynagradzania są zaś ujmowane stawki maksymalne). Poza tym do płacy minimalnej zalicza się nie tylko wynagrodzenie zasadnicze. Niemniej jednak istnieje ryzyko, że na tych stanowiskach pracy wynagrodzenie zasadnicze pracownika będzie niższe od ustawowego minimalnego. Podobne niebezpieczeństwo dotyczy pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w szkołach i placówkach niesamorządowych w tym niepublicznych. Wynagrodzenie tych pracowników kształtowane jest indywidualnie w umowach o pracę bądź w regulaminach wynagradzania. Jak postąpić w takich przypadkach? Istnieją tu 3 możliwości.
W artykule wyjaśniamy:
Pierwszy sposób to przyznanie pracownikowi dodatkowych składników pensji – innych niż wynagrodzenie zasadnicze. Należy jednak mieć na względzie, że nie każdy składnik wynagrodzenia jest zaliczany do minimalnej pensji. Zaliczeniu podlegają wyłącznie składniki pensji i inne świadczenia zaliczone do wynagrodzeń osobowych - według statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez GUS. Są też pewne składniki wynagrodzenia i inne świadczenia, które wprost wyłączono z płacy minimalnej (art. 6 ust. 5 ustawy).
Składniki uwzględniane przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego - w kontekście prawa do wynagrodzenia minimalnego
Składniki uwzględniane w płacy minimalnej |
Składniki i świadczenia pomijane w płacy minimalnej |
wynagrodzenie zasadnicze |
dodatek za wieloletnią pracę |
dodatek za szczególne warunki pracy |
|
dodatek funkcyjny |
dodatek za pracę w porze nocnej |
premia |
wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych |
dodatek specjalny |
odprawa emerytalno-rentowa |
nagroda inna niż jubileuszowa |
odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy |
wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy |
nagroda jubileuszowa |
ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy |
dodatkowe wynagrodzenie roczne |
odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia |
świadczenia z ZFŚS |
ekwiwalent za używanie odzieży i obuwia roboczego |
|
zwrot kosztów podróży służbowej |
Pamiętajmy, że stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych są kwotami minimalnymi. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby przyznać wyższe stawki dla poszczególnych kategorii zaszeregowania. W tym celu należy znowelizować regulamin wynagradzania pracowników samorządowych.
Trzecie z rozwiązań to ostateczność, która nie powinna być regułą. Należy je stosować wyjątkowo i krótkotrwale, jedynie w przypadku, gdy nie można zastosować żadnego z wyżej opisanych rozwiązań. Chodzi tu o wypłatę tzw. wyrównania do wynagrodzenia minimalnego (zwanego czasami także dodatkiem wyrównawczym). Otóż jeżeli w danym miesiącu, z uwagi na terminy wypłat niektórych składników wynagrodzenia lub rozkład czasu pracy, wynagrodzenie pracownika jest niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, następuje uzupełnienie wynagrodzenia do tej wysokości w postaci wyrównania.
Wyrównanie dla pracowników zatrudnionych na pełny etat wypłaca się jako różnicę pomiędzy wynagrodzeniem należnym na podstawie umowy o pracę a ustawowym minimalnym wynagrodzeniem za pracę - w danym miesiącu. Natomiast w przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy wysokość minimalnego wynagrodzenia ustala się w kwocie proporcjonalnej do liczby godzin pracy przypadającej do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu, biorąc za podstawę wysokość płacy minimalnej.
Z kolei pracownikom wynagradzanym na podstawie godzinowych stawek wynagrodzenia wyrównanie wypłaca się za każdą godzinę pracy. Wyrównanie jest wówczas różnicą między wysokością wynagrodzenia godzinowego, wynikającą z podzielenia wysokości minimalnego wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadającą do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu w ramach pełnego wymiaru czasu pracy, a wysokością wynagrodzenia pracownika w danym miesiącu przeliczoną na godzinę pracy. Rozliczenie godzinowe może dotyczyć przede wszystkim pracowników szkół i placówek niesamorządowych w tym niepublicznych.
Wyrównanie wypłaca się w terminie wypłaty wynagrodzenia. W przypadku pracowników samorządowych termin ten ustala się w regulaminie wynagradzania. Nie może być on późniejszy niż 10. dzień kolejnego miesiąca.