Zmiana regulaminu wynagradzania pracowników samorządowych w razie podwyżek

Leszek Skupski
Data publikacji: 30 listopada 2022 r.
Poleć znajomemu
Zmiana regulaminu wynagradzania pracowników samorządowych w razie podwyżek

W razie zmiany przepisów dotyczących płac pracowników niepedagogicznych należy dostosować stawki przewidziane w regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych. Szkoła może również przewidzieć wyższe stawki, niż minimalne z rozporządzenia. Sprawdź, kiedy i jak zmienić regulamin wynagradzania pracowników samorządowych.

Kiedy konieczne są zmiany w regulaminie wynagradzania

W regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych określa się:

· wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych;

· szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.

Można też uregulować w nim:

  • warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa;
  • warunki i sposób przyznawania dodatków.

Jednocześnie minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych określają przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Okresowo stawki te są podwyższane. Z uwagi na inflację nie można tego wykluczyć także w kolejnych miesiącach.

W przypadku nowelizacji rozporządzenia należy dokonać analizy treści regulaminu wynagradzania pracowników z punktu widzenia jego zgodności z przepisami. Przyjęte regulaminem rozwiązania mogą polegać na wskazaniu dla danego stanowiska konkretnej kategorii zaszeregowania, jak również ustaleniu ich widełkowo.

Regulamin musi być dostosowany do rozporządzenia

Regulamin wynagradzania nie może określać:

  • kategorii zaszeregowania na poziomie niższym niż wskazany w rozporządzeniu,
  • stawek wynagrodzenia zasadniczego poniżej widełek z rozporządzenia dla danego kategorii zaszeregowania.

Z drugiej strony regulamin może przewidywać wyższe kategorie zaszeregowania dla poszczególnych stanowisk, jak również wyższe stawki niż minimalne z rozporządzenia.

Kształtując wysokość wynagrodzeń pracowników, należy uwzględniać posiadane środki, aby wydatki mieściły się w planie finansowym zatwierdzonym przez organ prowadzący.

Zmiana regulaminu wynagradzania – nie obędzie się bez uzgodnień z organizacją związkową

Zmiana regulaminu wynagradzania powinna zostać dokonana w trybie przyjętym dla jego wprowadzenia. Jeśli więc w danej szkole działa organizacja związkowa, wówczas uzgadnia się z nią regulamin wynagradzania (art. 772 § 4 Kodeksu pracy.

Konsultacji związkowej wymagają także zmiany regulaminu na korzyść pracowników.

Postanowienia regulaminu wynagradzania (jego zmiana) wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 Kodeksu pracy).

Zmiany na korzyść nie wymagają wypowiedzenia zmieniającego

Względem regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio przepisy o układach zbiorowych pracy (art. 772 § 5 Kodeksu pracy). Oznacza to, że:

  1. korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania, z dniem jego wejścia w życie, zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.
  2. postanowienia mniej korzystne dla pracowników wymagają zastosowania wypowiedzenia zmieniającego.

Nie stosuje się wówczas przepisów ograniczających dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy lub aktu (art. 24113 § 1 i § 2 w zw. z art. 772 § 5 Kodeksu pracy).

Przykład Zmiana w regulaminie wynagradzania na niekorzyść pracowników w wieku przedemerytalnym może odbyć się w drodze wypowiedzenia zmieniającego.
Leszek Skupski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql