Jakie kwalifikacje do prowadzenia zajęć w klasach I-III

Michał Kowalski
Data publikacji: 5 stycznia 2022 r.
Poleć znajomemu
Jakie kwalifikacje do prowadzenia zajęć w klasach I-III

W klasach I-III szkoły podstawowej naturalnie nie ma podziału na nauczane przedmioty. Mamy bowiem do czynienia z nauczaniem, które niegdyś określano mianem „zintegrowanego”. Czy zatem do prowadzenia zajęć o charakterze informatycznym bądź też wychowania fizycznego lub języka obcego wymagane są odrębne kwalifikacje?

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w klasach I-III – 10 wariantów

Zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej może prowadzić nauczyciel, który spełnia jeden z poniższych wariantów wymogów kwalifikacyjnych:

1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami (tj. edukacja wczesnoszkolna), oraz przygotowanie pedagogiczne,

2)  studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz przygotowanie pedagogiczne,

3)  studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2, i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz przygotowanie pedagogiczne,

4)  studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz przygotowanie pedagogiczne,

5)  studia pierwszego stopnia na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz przygotowanie pedagogiczne,

6)  studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 4-5 oraz studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz przygotowanie pedagogiczne,

7)  zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom,

8)  zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 4 oraz kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć,

9)  studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym,

10)   zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.

Do prowadzenia zajęć w klasach I-III potrzebne są studia w zakresie edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej, ewentualnie zdobycie tych kwalifikacji w inny sposób (np. w zakładzie kształcenia nauczycieli). Dotyczy to również zajęć z informatyki czy wychowania fizycznego.

Inaczej w przypadku języka obcego

Specyficzne rozwiązanie przewidziano jednak dla nauczania języków obcych. Otóż kwalifikacje do prowadzenia zajęć z języka obcego w klasach I-III ma osoba, która ukończyła:

1)  studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego, oraz przygotowanie pedagogiczne lub

2)  studia w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy, oraz przygotowanie pedagogiczne, lub

3) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na dowolnym kierunku (specjalności), i legitymuje się:

a)  świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b)  świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub

4)  nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności danego języka obcego.

5)  studia pierwszego stopnia:

a)  na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b)  w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i:

a) świadectwo egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne

b)  świadectwo złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia,

7) zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz:

a) świadectwo egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b)  świadectwo złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub

8) studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy, lub

9)  studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w zakresie nauczania języka obcego w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, lub

Oprócz tego kwalifikacje te ma nauczyciel, który:

1) legitymuje się świadectwem dojrzałości i świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia.

2)  ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego, lub

3) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, oraz legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto ukończyła studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka obcego.

Do prowadzenia zajęć z języka obcego w klasach I-III nie wystarczą same kwalifikacje z edukacji wczesnoszkolnej.
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql