10 stycznia 2015 r. wchodzi w życie rozporządzenie w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Odmowa przyjęcia ucznia z zagranicy do szkoły może być przedmiotem skargi do sądu administracyjnego. Poznaj całą procedurę odwoławczą.
Uczniowie przybywający z zagranicy będą przyjmowani i kwalifikowani do odpowiedniej klasy oraz przyjmowani do szkół podstawowych i gimnazjów obwodowych właściwych dla ich miejsca zamieszkania z urzędu.
Oznacza to, że wszyscy uczniowie do 18 roku życia zamieszkali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - bez względu na obywatelstwo - będą przyjęci do publicznej szkoły podstawowej i gimnazjalnej.
W przypadku szkół pozaobwodowych podstawowych i gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, sportowych, artystycznych, uczniowie będą kwalifikowani do odpowiedniej klasy oraz przyjmowani do szkół na wolne miejsca, po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu dla poszczególnych typów szkół, tj. posiadania zaświadczenia lekarskiego, pisemnej zgody rodziców, wyników: prób sprawności fizycznej, sprawdzianu predyspozycji językowych, kompetencji językowych, uzdolnień kierunkowych, badania przydatności, egzaminu wstępnego lub kwalifikacyjnego.
Nowością, w stosunku do dotychczasowych przepisów, jest możliwość wniesienia odwołania od odmowy przyjęcia ucznia do szkoły podstawowej pozaobwodowej, gimnazjum pozaobwodowego, szkół ponadgimnazjalnych i szkół artystycznych. Procedura odwołania przebiega w następujący sposób:
KROK 1
W terminie 7 dni od dnia odmowy przyjęcia ucznia przybywającego z zagranicy, jego rodzice lub sam uczeń (jeśli jest pełnoletni) występują z wnioskiem do dyrektora placówki o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia ucznia.
KROK 2
Dyrektor w ciągu 5 dni sporządza uzasadnienie tego rozstrzygnięcia.
KROK 3
Dyrektor powoduje komisję odwoławczą, w skład której wchodzi co najmniej 3 przedstawicieli rady pedagogicznej (w skład komisji nie może wchodzić dyrektor placówki).
KROK 4
Rodzic ucznia lub sam uczeń powracający z zagranicy (jeśli jest pełnoletni) mogą złożyć odwołanie w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia. Odwołanie wnosi się do komisji odwoławczej powołanej przez dyrektora placówki.
KROK 5
Komisja odwoławcze rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
KROK 6
Na rozstrzygnięcie komisji odwoławczej przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Nowe rozporządzenie reguluje także:
Minister Edukacji Narodowej jest zainteresowana na ile przyjęte w rozporządzeniu rozwiązania będą pomocne dyrektorom przedszkoli, szkół i placówek przy przyjmowaniu uczniów przybywających z zagranicy do szkół. Uwagi w tym zakresie można zgłaszać bezpośrednio do MEN.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń