Czy można zorganizować zajęcia rewalidacyjne i wczesnego wspomagania stacjonarnie w przedszkolu

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 12 kwietnia 2021 r.
Poleć znajomemu
Czy można zorganizować zajęcia rewalidacyjne i wczesnego wspomagania stacjonarnie w przedszkolu
Dokument archiwalny

W związku z nowym rozporządzeniem MEiN z 26 marca 2021 r. o zamknięciu placówek oświatowych pojawia się pytanie, czy można prowadzić stacjonarnie zajęcia rewalidacyjne lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka? W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych możliwe jest organizowanie zajęć zdalnie. Jednak w niektórych przypadkach konieczne może być zorganizowanie zajęć na terenie przedszkola, w tym w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.

Ograniczone funkcjonowanie przedszkoli na obszarze kraju

W przypadku ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe. Natomiast na podstawie § 2 ust. 4 rozporządzenia MEiN z 26 marca 2021 r., na wniosek rodziców dzieci i uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor ma obowiązek zorganizować zajęcia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, do których uczęszczają te dzieci.

W odniesieniu do organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju, przepisy cytowanego rozporządzenia odrębnie dopuszczają możliwość ich realizacji jedynie w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, za zgodą rodziców dzieci i uczniów. Zajęcia mogą być realizowane w bezpośrednim kontakcie dziecka lub ucznia z osobą prowadzącą te zajęcia (§  2 ust. 5 rozporządzenia).

Możliwości organizowania zajęć WWRD

W odniesieniu do przedszkola, które prowadzi takie zajęcia, nie ma określonych zasad organizowania zajęć wczesnego wspomagania. Według mojej opinii należy zastosować zasadę

  • zdalnego prowadzenia zajęć lub
  • (w przypadku, gdy zajęcia nie mogą być realizowane w ten sposób) na zasadach ustalonych przez dyrektora, lub
  • na wniosek rodziców zorganizować te zajęcia w przedszkolu   

- w szczególności w przypadku, gdy dotyczy to dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i realizującego jednocześnie wczesne wspomaganie w przedszkolu (§  2 ust. 4, §  3 ust. 4 przywołanego rozporządzenia).

Zajęcia rewalidacyjne mogą odbywać się stacjonarnie

W odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych w przedszkolu, jeśli z uwagi na rodzaj niepełnosprawności dziecko nie może realizować zajęć zdalnie w miejscu zamieszkania lub rodzice złożą wniosek o organizację zajęć w przedszkolu, dyrektor musi zorganizować te zajęcia w placówce. Dotyczy to również zajęć rewalidacyjnych.

Natomiast zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju według mojej opinii mogą być realizowane zdalnie lub w inny sposób ustalony przez dyrektora szkoły, szczególnie w przypadku, gdy dziecko nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Trudno bowiem będzie uzasadnić obligację do prowadzenia jednych zajęć i jednocześnie odmowę prowadzenia innych, których organizacja wynika również z niepełnosprawności dziecka.

Przepisy nie są w tym względzie jednoznaczne i możliwa jest inna interpretacja. Warto skonsultować przedstawioną odpowiedź w kuratorium oświaty.
Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql