Niepromowanie ucznia klasy I-III – kiedy możliwe

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 19 kwietnia 2024 r.
Poleć znajomemu
Niepromowanie ucznia klasy I-III – kiedy możliwe

Uczeń klasy I-III może nie być promowany tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wymaganiem formalnym jest wniosek wychowawcy i opinia rodziców lub wniosek rodziców i opinia wychowawcy. Dodatkowo wymagana jest decyzja rady pedagogicznej wyrażona w formie stosownej uchwały. Sprawdzamy, co może decydować o niepromowaniu ucznia w klasie I-III.

Wniosek o niepromowaniu składa wychowawca lub rodzice

Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej – co do zasady - otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej (art. 44o ustawy o systemie oświaty). Natomiast w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez takiego ucznia, na wniosek:

  • wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub
  • rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.

Czy rodzic może się nie zgodzić na niepromowanie ucznia

Rodzic nie może nie zgodzić się na powtarzanie klasy przez ucznia klas I-III. Przepisy wskazują jedynie, że konieczne jest uzyskanie jego opinii w tej sprawie. Uczeń może więc powtarzać klasę (nie otrzymać promocji do klasy II lub III) na wniosek wychowawcy klasy, jednak konieczna jest opinia rodziców ucznia.

W przepisach nie wskazano, że opinia ta musi być pozytywna. Rada pedagogiczna może więc postanowić o powtarzaniu klasy nawet, jeżeli rodzic nie wyraził na to zgody. Niezbędna jest jednak opinia rodziców w tej sprawie.

O powtarzaniu klasy decyduje rada pedagogiczna

Decyzję o powtarzaniu klasy na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału podejmuje rada pedagogiczna (44o ust. 2 ustawy). Nie jest to ani decyzja dyrektora szkoły, ani rodziców ucznia. 

Co może decydować o niepromowaniu ucznia

Uzasadnieniem dla braku promocji ucznia może być m.in. nieopanowanie wymagań podstawy programowej w zakresie podstawowych umiejętności umożliwiających skuteczne uczenie się w klasie wyższej tj.:

  • brak znajomości liter i cyfr,
  • brak opanowania elementarnych umiejętności w zakresie uczenia się pisania, czytania, liczenia.

Przepisy nie precyzują szczegółowych kryteriów oceny stanu zdrowia, poziomu rozwoju czy poziomu osiągnięć uzasadniających decyzję o braku promocji ucznia. W związku z tym jest ona podejmowana w każdym przypadku indywidualnie.

4 niezbędne działania szkoły

Wymagania, jakie powinna spełnić szkoła, to:

1) analiza sytuacji dziecka (analiza funkcjonowania, przyczyn trudności w uczeniu się, efekty udzielonej pomocy dziecku, aktualny poziom osiągnięć) dokonana przez nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem,

2) wniosek rodziców lub wychowawcy w sprawie niepromowania dziecka,

3) uzyskanie opinii rodziców lub wychowawcy,

4) uchwała rady pedagogicznej.

Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql