Pytanie: Zmianie się dyrektor i w nowym planie nadzoru pedagogicznego dyrektora, kontrolą i obserwacjami nie zostali objęci wszyscy nauczyciele. Na ponad 60 nauczycieli około 24 zostało objętych szczególną kontrolą. Kontrola obejmuje różne obszary: przestrzeganie zasad oceniania (4 nauczycieli), prowadzenie dokumentacji pedagogicznej klasy (3 nauczycieli), dokumentowanie zajęć z art. 42 ust. 2 KN (4 nauczycieli), terminowe informowanie rodziców o wymaganiach edukacyjnych, przewidywanych ocenach, kryteriach oceny zachowania (3 nauczycieli), systematyczność realizacji podstawy programowej (4 nauczycieli), przestrzeganie procedury oceniania zachowania (3 nauczycieli), sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia (3 nauczycieli). Do tej pory wszyscy nauczyciele byli objęci kontrolą z danego obszaru (dwa razy w roku obserwacja lekcji). Dyrektor tym planem przyczynił się do podziału i poróżnienia nauczycieli. Czy taka organizacja nadzoru dyrektor to poprawnie zastosował rozporządzenie?
Pytanie: Czy w ramach monitorowania realizacji podstawy programowej nauczyciele rozliczają się z minimalnej liczby godzin wskazanych w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania, czy też z całkowitej liczby godzin ustalonych dla całego cyklu i opisanych w szkolnych planach nauczania (w tym i co najmniej 870 godzin, które powinny być przeznaczone na przedmioty rozszerzone i przedmioty uzupełniające)?
Pytanie: Jestem kierownikiem do spraw wychowania przedszkolnego w zespole szkół, w skład którego wchodzi gimnazjum, szkoła podstawowa i przedszkole. W naszej placówce jest dyrektor i wicedyrektor. Kto w takim wypadku jest moim przełożonym i może na przykład mnie hospitować i wydawać polecenia służbowe?
Treść nowego rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego nie zmienia form jego prowadzenia w przedszkolach. Wprowadza jednak kilka zmian dotyczących głównie ewaluacji zewnętrznej. Rezygnuje się z ograniczenia czasu trwania kontroli doraźnej, a także wprowadza elektroniczną platformę nadzoru dla dyrektorów i rodziców.
Pytanie: Jakie powinny być pytania kluczowe dotyczące analizy dokumentacji komisji przedmiotowych?
Jeśli organ prowadzący nie udostępnia wzoru sprawozdania z doskonalenia zawodowego nauczycieli dyrektor sam musi zadbać, aby dokument ten był kompletny, czytelny i przejrzysty. Warto także przeanalizować ilu nauczycieli ma już kwalifikacje do nauczania języka obcego, a ilu musi się jeszcze dokształcić w tym zakresie.
Dyrektorzy szkół publicznych, w związku z nowym rozporządzeniem przeszli wiele zmian. A jak to wygląda w placówkach niepublicznych? Z analizy nowego rozporządzenia nie wynikają dla szkół i placówek niepublicznych zobowiązania do prowadzenia nadzoru i dokumentacji wewnętrznego nadzoru. Może jednak warto? Zobacz, co musisz, co możesz i co warto robić, by sprawnie realizować nowy nadzór w swojej szkole!
Dyrektor ma prawo dokonać oceny pracy nauczyciela w dowolnym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania poprzedniej oceny i nie rzadziej niż raz na 5 lat. Ocena może zostać dokonana z inicjatywy samego dyrektora lub na wniosek 5 innych podmiotów.
Pytanie: W jaki sposób postąpić z nauczycielem, który odmawia podpisania arkusza pohospitacyjnego i odnosi się lekceważąco do dyrektora? W arkuszu zawarto poważne uwagi do przeprowadzonej lekcji.
Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym zobowiązuje dyrektora do przedstawienia radzie pedagogicznej wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego a ustawa o systemie oświaty - ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły. Możesz to zrobić jednocześnie na koniec roku szkolnego. Uczyń sprawozdanie narzędziem doskonalenia pracy szkoły i rozwoju zespołu nauczycieli, którym kierujesz. Pamiętaj, że jesteś główną siłą napędową tego zespołu!