Jak zaplanować realizację zajęć z języka polskiego dla obcokrajowców

Wanda Pakulniewicz
Data publikacji: 10 maja 2022 r.
Poleć znajomemu
Pytanie: Grupa obcokrajowców ma 6 godzin dodatkowo języka polskiego. Czy te lekcje mogą być realizowane w ramach siatki godzin danej klasy? Czy mogę zabierać uczniów np. z innych lekcji z edukacji wczesnoszkolnej lub przedmiotów w klasach starszych? Jak to ująć w planie lekcji?
Odpowiedź: Z pytania wnioskuję, że dodatkowa nauka języka polskiego dotyczy uczniów – cudzoziemców (np. ukraińskich) uczęszczających do oddziałów „zwykłych”. Dodatkowa nauka języka polskiego jest poza ramowym planem nauczania, a w tygodniowym rozkładzie obowiązkowych zajęć lekcyjnych nie można umieszczać jej w środku dnia zajęciowego.

Przepisy o kształceniu uczniów cudzoziemców

W tej sytuacji zastosowanie będą miały przepisy § 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw:

  • § 17 ust. 1. Dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego. .
  • § 17 ust. 2. Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo. Nowelizacja rozporządzenia z  21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy zwiększa wymiar tych godzin do nie mniej niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
  • § 17 ust. 3. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia.
Z powyższego wynika, że dodatkowa nauka języka polskiego jest poza ramowym planem nauczania, a w tygodniowym rozkładzie obowiązkowych zajęć lekcyjnych nie można umieszczać jej w środku dnia zajęciowego. W konsekwencji nie można „zabierać” uczniów – cudzoziemców z obowiązkowych zajęć edukacyjnych (przedmiotów) na rzecz dodatkowej nauki języka polskiego.
Są to odrębne zajęcia organizowane przez organ prowadzący we współpracy z dyrektorem szkoły. Zajęcia te umieszcza się w tygodniowym rozkładzie zajęć poza godzinami zajęć obowiązkowych, czyli przed lub po zajęciach obowiązkowych. Możliwe jest też umieszczenie tych zajęć w „okienku”, jeżeli takie istnieje np. na skutek umieszczenia religii w środku dnia zajęciowego przy założeniu, że uczniowie-cudzoziemcy nie uczęszczają na lekcje religii.
Wanda Pakulniewicz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql