język polski dla uczniów z zagranicy

Dodatkowy język polski dla uczniów z Ukrainy – przedłużony do 36 miesięcy

Dodatkowy język polski dla uczniów z Ukrainy – będzie przedłużony do 36 miesięcy

Najnowszy projekt nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje przedłużenie do 36 miesięcy nauki dodatkowego języka polskiego. Uczniowie z Ukrainy będą więc mogli w przyszłym roku szkolnym 2024/2025 kontynuować zwiększoną liczbę zajęć z polskiego.

Dodatkowy język polski – dla jakich uczniów i na jakiej podstawie

Dodatkowy język polski – dla jakich uczniów i na jakiej podstawie

Dla uczniów uchodźców z Ukrainy przewidziany jest inny wymiar zajęć z dodatkowego języka polskiego, niż dla uczniów z zagranicy. Ujednolicony jednak został czas odbywania takich zajęć – do 24 miesięcy. Sprawdzamy szczegóły i podpowiadamy, jak prawidłowo zorganizować naukę dodatkowego języka polskiego dla uczniów obcokrajowców.

Warunki podejmowania nauki przez osoby przybywające z zagranicy w polskich szkołach zostały określone przepisami:

  • art. 165 i 166 ustawy Prawo oświatowe oraz
  • rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.

Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę. Proszę pamiętać, że przepisy te dotyczą szkół – przedszkola więc nie organizują dodatkowej nauki języka polskiego w takiej formie.

W roku szkolnym 2023/2024 dodatkowe zajęcia z języka polskiego

mogą być prowadzone:

Dla uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny:

  • na podstawie ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa albo
  • którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku, gdy przybyli z terytorium Ukrainy od 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa (§ 1 pkt 1 rozporządzenie MEN z 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy).

Dla uczniów przybywających z innych krajów niż Ukraina (uczniów z zagranicy – zarówno obywateli polskich, jak i obcokrajowców). Nauka języka polskiego w tym wymiarze przysługuje wszystkim cudzoziemcom, którzy nie są obywatelami Ukrainy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Zajęcia prowadzone są w wymiarze nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo (§ 11a rozporządzenie MEN z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy)

Zajęcia prowadzone są w wymiarze nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo (§ 17 ust. 1 rozporządzenia z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw)

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dla kogo są prowadzone dodatkowe zajęcia z języka polskiego
  • Czy 24 miesiące nauki dodatkowego języka obowiązuje wszystkich obcokrajowców
  • Czy uczeń musi skorzystać z dodatkowej nauki polskiego
  • Czy można obniżyć tygodniowego wymiaru godzin zajęć
  • Jak wygląda subwencja na uczniów z zagranicy
  • Poznaj najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące nauki dodatkowego języka polskiego
Przyjmowanie do szkoły uczniów z zagranicy – najważniejsze przepisy i zasady

Przyjęcie do szkoły ucznia z zagranicy – najważniejsze przepisy i zasady

Uczeń przybywający z zagranicy może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie dokumentów. Ale nie tylko. Można również brać pod uwagę wiek dziecka i opinię rodziców niepełnoletniego ucznia, wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej. Zatem biorąc pod uwagę np. brak znajomości języka polskiego oraz opinię rodziców, dopuszczalne jest przyjęcie ucznia do klasy niższej. Sprawdzamy najważniejsze przepisy i zasady dotyczące przyjmowania do szkoły uczniów z zagranicy.

Prawo cudzoziemców do nauki w Polsce zostało uregulowane w ustawie Prawo oświatowe. Natomiast warunki i tryb przyjmowania uczniów niebędących obywatelami polskimi do publicznych szkół, przedszkoli i placówek, a także szkół artystycznych określa:

  • rozporządzenie MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.

Nauka dodatkowego języka polskiego – 2 czy 6 godzin

Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu albo obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego (art. 165 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe). Taką naukę organizuje organ prowadzący szkołę.

Bezpłatna nauka języka polskiego odbywa się nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.

Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo (§ 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia z 23 sierpnia 2017 r.).

Natomiast dla uczniów z Ukrainy na rok szkolny 2023/2024 przedłużono przepisy § 11a ust. 1 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r. mówiące o tym, że dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego, o których mowa w ww. rozporządzeniu, dla uczniów będących obywatelami Ukrainy, są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie przepisy obowiązują przy przyjmowaniu uczniów z zagranicy
  • Jakie uprawnienia przysługują uczniom z zagranicy
  • Ile godzin dodatkowego języka polskiego może mieć uczeń
  • Jakie są reguły przyjmowania uczniów z Ukrainy w ciągu roku
  • Jak kwalifikować ucznia do odpowiedniej klasy 
  • Jakie są wymagane dokumenty przy przyjmowaniu do szkoły 
  • Czy można przyjąć ucznia do niższej klasy
  • Jakie są formy wsparcia dla ucznia nieznającego języka polskiego
Finansowanie nauki języka polskiego dla uczniów-cudzoziemców w szkole niepublicznej

Finansowanie nauki języka polskiego dla uczniów-cudzoziemców w szkole niepublicznej

Gmina nie ma obowiązku finansowania nauki języka polskiego dla uczniów-cudzoziemców w szkołach i placówkach niepublicznych. Może ją jednak sfinansować na wniosek osoby prowadzącej szkołę. Praktyka wskazuje, że różne jest postępowanie gmin w kwestii  finansowania takiego wsparcia. Dlatego niezbędne jest ustalenie we właściwym terytorialnie  organie dotującym, czy szkoła otrzyma środki finansowe dla tych uczniów.

Punktem wyjścia do interpretacji są przepisy Rozdziału 7: „Kształcenie osób przybywających z zagranicy” ustawy Prawo oświatowe. Analiza przepisów art. 165 ust. 1 wskazuje, że kształcenie uczniów cudzoziemskich wg przepisów ustawy odbywa się tylko w szkołach i placówkach publicznych. Nie ma też wątpliwości, że regulacje zawarte w art. 165 ust. 2–6 także wprost  wskazują, że dotyczą szkoły publicznej.

Także rozporządzenie MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw uszczegóławiające zasady udzielania wsparcia uczniom-obcokrajowcom, dotyczą szkół publicznych.

Zwolennicy drugiej interpretacji uznają, że ww. przepisy nie wskazują, że dotyczą tylko szkół publicznych. A to nie wyklucza możliwości finansowania wsparcia cudzoziemców w szkołach niepublicznych. Przyjmują, że co do zasady, prawo ucznia-cudzoziemca nie jest ograniczone do szkół publicznych.

Ponadto, wskazują, że art. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, który określa definicje różnych pojęć używanych w ustawie. I tak pod pojęciem:

  • organ prowadzący ‒ należy rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną prowadzących przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę,
  • szkoła – należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną szkołę, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, publiczną szkołę artystyczną oraz niepubliczną szkołę artystyczną o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak interpretować przepisy dotyczące finansowania nauki języka polskiego,
  • czy gmina jest zobowiązana finansować naukę polskiego dla uczniów cudzoziemców w szkołach niepublicznych,
  • jakie są dwa kluczowe stanowiska w sprawie finansowania ww. nauki w szkołach niepublicznych.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql