Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu wymaga nie tylko dużej wiedzy, lecz także śledzenia aktualnych zmian w przepisach prawnych. W ostatnich latach w tej kwestii bardzo dużo się zmienia, a w placówkach przybywa dzieci z orzeczeniami i opiniami. W tym miejscy znajdziesz informacje dla przedszkoli publicznych i niepublicznych, jak postępować w sytuacji, gdy do przedszkola dostarczone zostanie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak zorganizować rewalidację dla dziecka, a także wiele innych. Dodatkowo umieściliśmy tu również porady dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju.

Czy można ustalić wyższy wymiar zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu

Pytanie: Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego ogólnodostępnego. Czy mogę dzieciom z orzeczeniem ustalić terapię w ramach rewalidacji na 1,5 godziny tygodniowo? Wiem, że jednostka powinna wynosić 60 min i jedne zajęcia tyle trwają. Ale ponieważ jest to niepełnosprawność sprzężona i są dostępne większe środki finansowe, to chciałam dorzucić jeszcze jedne zajęcia, ale ze względów na możliwości terapeuty mogłyby trwać 30 minut. Czy mogę tak zrobić?

Czy przedszkole jest zobligowane do zakupu sprzętu dla dziecka niepełnosprawnego

Pytanie: Czy zakup specjalistycznego sprzętu właściwego tylko dla 1 ucznia z niepełnosprawnością w przedszkolu jest obowiązkowy?

W jaki sposób dokumentować przeprowadzane obserwacje w przedszkolu

Pytanie: Czy obserwacja pedagogiczna dzieci 3-, 4-letnich w przedszkolu publicznym powinna być dokumentowana np. za pomocą arkusza? Jaka jest podstawa prawna? Czy dyrektor może wymagać takiego dokumentu od nauczyciela?

Jaka umowa z logopedą prowadzącym terapię z dzieckiem z orzeczeniem

Pytanie: Czy logopeda prowadzący działalność gospodarczą, który rozlicza się z przedszkolem (niepublicznym) na podstawie faktury, może prowadzić terapię z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i taka faktura może być rozliczona z dotacji?

Nieuczęszczanie dziecka do przedszkola, a uczęszczanie na zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pytanie: W przedszkolu nie ma czasowego zawieszenia działalności stacjonarnej. Jeden z rodziców obawia się zachorowania na covid-19 swojego dziecka, w związku z czym nie posyła go do przedszkola. Jest jednak gotowy przyprowadzać dziecko tylko na zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i na zajęcia rewalidacyjne. Czy, i na jakiej podstawie, można to rozwiązanie sankcjonować?

Obowiązek dowozu dziecka niepełnosprawnego do placówki

Pytanie: Mamy w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym dziecko 6-letnie z orzeczeniem o kształceniu specjalnym (niepełnosprawność sprzężona). Rodzice starają się o dowóz z gminy. Czy gmina ma obowiązek zapewnić w tym przypadku dowóz do placówki?

Czy jest wzór dzienników innych zajęć prowadzonych w przedszkolu

Pytanie: W rozporządzeniu w sprawie prowadzenia dokumentacji wskazuje się, że w przedszkolu są prowadzone dzienniki innych zajęć, w szczególności dokumentujące zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzienniki tych zajęć mogą być prowadzone wg wzoru opracowanego w przedszkolu. Czy może to być skoroszyt, w którym znajdują się wszystkie wymagane dane i tabele opracowane przez specjalistów, w których wpisują swoje działania z dzieckiem?

Czy od 1 stycznia 2022 r. poradnie muszą uwzględnić Międzynarodową Klasyfikację ICD 11

Czy od 1 stycznia 2022 r. poradnie muszą uwzględnić Międzynarodową Klasyfikację ICD 11

Co z nazewnictwem dotyczącym autyzmu? Czy błędem jest obecnie używanie określenia "zespół Aspergera"? Czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne muszą wydawać od 1 stycznia orzeczenia "po staremu" z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera? Czy też według nowej klasyfikacji?

Czy można zakupić monitor interaktywny z dotacji na dzieci autystyczne

Pytanie: Czy z dotacji celowej dla dzieci autystycznych można zakupić monitor interaktywny wraz z oprogramowaniem przeznaczonym do pracy z takimi dziećmi? Przedszkole nie posiada żadnego narzędzia, na którym takie programy multimedialne mogłyby być uruchomione.

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju w dwóch placówkach – czy możliwe

Pytanie: Czy dziecko z opinią o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju może realizować zajęcia WWR w dwóch placówkach równocześnie (w przedszkolu i w szkole specjalnej)? W tym konkretnym przypadku przedszkole ma inny organ prowadzący niż szkoła specjalna. Czy zajęcia te mogą być realizowane przez dziecko tylko w jednej placówce?

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty