Ile czasu powinny trwać zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu? Kto może prowadzić rewalidację dziecka z autyzmem lub zespołem Aspergera? Jak dokumentować takie zajęcia? Odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania o zajęcia dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Pytanie: Czy placówka niepubliczna pobierająca dotację może zrywać umowy z rodzicami, którzy dostarczą do przedszkola orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Jako placówka nie mamy odpowiedniej infrastruktury, aby prowadzić zajęcia, np. z integracji sensorycznej.
Pytanie: W przedszkolu specjalnym w jednej grupie realizowane są trzy różne rodzaje zajęć rewalidacyjnych. Zajęcia prowadzone są w formie grupowej. Czy można przebieg tych trzech rodzajów zajęć dokumentować w jednym dzienniku papierowym do zajęć rewalidacyjnych?
Pytanie: Czy w przedszkolu zajęcia logopedyczne mogą trwać 30 min. tygodniowo i wówczas mam grupę składającą się z 2 osób a nie 4 osoby (do 4 osób). Czy należy zorganizować 45 min. zajęć w przedszkolu dla 4 osobowej grupy? Czas zajęć w przedszkolu to 30 min. dla dzieci 5-, 6-letnich.
Pytanie: Czy w przedszkolu specjalnym, do którego uczęszczają dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności (sprzężone, umiarkowane, znaczne), powinny być organizowane zajęcia języka angielskiego?
Pytanie: Czy dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową, w tym afazję, oraz dla dziecka słabosłyszącego (lat 4) można wystawić legitymację przedszkolną? Oboje z dzieci nie podlegają jeszcze obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego też nie mają orzeczenia o niepełnosprawności.
Przedszkole jest zobowiązane do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach dotyczących przedszkoli publicznych, tj. wszystkim dzieciom, u których została rozpoznana taka potrzeba. Dotyczy to dzieci, które posiadają, jak i nie posiadają opinii wydanych przez poradnię.
Pytanie: Pod koniec kwietnia przedszkole otrzymało opinię w sprawie objęcia dziecka 7-letniego, kończącego edukację przedszkolną, pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Ze względu na utrudnienia percepcji wzrokowej i zaburzenia napięcia mięśniowego, w opinii wskazuje się konieczność prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych ukierunkowanych na rozwój ruchowy z uwzględnieniem potrzeb sensorycznych, jak i zajęć tyflopedagogicznych, a także szereg wskazań dla nauczycieli. Czy obowiązkiem dyrektora jest zatrudnić dla dziecka tyflopedagoga? Z terapii SI też nie ma kto prowadzić zajęć na terenie placówki?
Pytanie: Dziecko w przedszkolu bardzo źle się zachowuje w stosunku do nauczyciela i innych dzieci. Przedszkole wyczerpało już wszelkie sposoby rozwiązania tego problemu. Wychowawca zaproponował, aby rodzic poobserwował swoje dziecko podczas pobytu w przedszkolu. Czy jest to możliwe? Czy potrzebne są zgody rodziców pozostałych dzieci uczęszczających do grupy?
Pytanie: Czy przedszkole publiczne może prowadzić WWR w przypadku braku zatrudnionego psychologa? Przedszkole zatrudnia logopedę, pedagoga specjalnego oraz nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie WWR, oraz posiada wakat dla psychologa.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty