Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu wymaga nie tylko dużej wiedzy, lecz także śledzenia aktualnych zmian w przepisach prawnych. W ostatnich latach w tej kwestii bardzo dużo się zmienia, a w placówkach przybywa dzieci z orzeczeniami i opiniami. W tym miejscy znajdziesz informacje dla przedszkoli publicznych i niepublicznych, jak postępować w sytuacji, gdy do przedszkola dostarczone zostanie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak zorganizować rewalidację dla dziecka, a także wiele innych. Dodatkowo umieściliśmy tu również porady dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju.

Zalecane zajęcia terapeutyczne dla dziecka z orzeczeniem – jak zorganizować

Pytanie: Czy jeśli w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka, które uczęszcza do przedszkola ogólnodostępnego (niepełnosprawność sprzężona), jest zalecana hipoterapia oraz zajęcia na basenie, to w jaki sposób dyrektor może zrealizować zalecenia? Czy jeśli na terenie szkoły nie można zrealizować zalecanej terapii, dyrektor szkoły może podpisać jakąś umowę na świadczenia tych zajęć w ośrodkach, które je realizują?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu – czy tylko na podstawie orzeczenia lub opinii

Pytanie: Czy pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu udziela się tylko dzieciom posiadającym orzeczenie lub opinię poradni? Jak należy rozumieć § 20 ust.14 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Kto prowadzi bieżącą pomoc?

Zajęcia wczesnego wspomagania – czy mogą się odbywać w czasie realizacji podstawy programowej

Pytanie: W przedszkolu organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju. W ramach zajęć dzieci mają różne zajęcia ze specjalistami zgodnie ze wskazaniami wynikającymi z opinii. Czy te zajęcia mogą być organizowane w ramach pobytu dziecka w przedszkolu, czy raczej powinny być zorganizowane po realizacji podstawy programowej?

Indywidualne przygotowanie przedszkolne po zmianach od 1 września 2017 r.

Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane wyłącznie w miejscu pobytu dziecka. Jednak, o ile nie jest to wykluczone z uwagi na stan jego zdrowia, przedszkole jest zobowiązane do zapewnienia mu kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu przedszkolnym. 

Ile wynosi czas trwania zajęć w ramach wczesnego wspomagania

Pytanie: Przedszkole organizuje zajęcia w ramach wczesnego wspomagania dla dziecka, które nie uczęszcza do przedszkola w wieku 5 lat. Jaki jest czas prowadzenia zajęć logopedycznych i tzw. ogólnorozwojowych 45 czy 60 min?

Jak zorganizować wczesne wspomaganie dziecka po zmianie przepisów od 1 września 2017 r.

Pytanie: W związku z nowym rozporządzeniem w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, czy jest konieczna realizacja wszystkich zaleceń zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania? Jeżeli poradnia zaleca objęcie dziecka pomocą psychologiczną i neurologopedyczną, a w OREW nie są zatrudnione takie osoby, czy zalecenia może prowadzić pedagog i logopeda posiadający odpowiednie kwalifikacje? Co w sytuacji, jeżeli w zaleceniach z poradni znajduje się konieczność prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod np. SI, a w placówce nie ma osoby przeszkolonej?

Czy w przedszkolu trzeba zorganizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Pytanie: Jeden z rodziców przyniósł opinię o potrzebie wczesnego wspomagania z uwagi na opóźniony rozwój mowy dla swojego dziecka. W naszym przedszkolu nie ma zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, ale pracuje surdologopeda. W rozporządzeniu jest napisane, że w skład zespołu wchodzi: pedagog, psycholog i logopeda. Czy organizując zajęcia wczesnego wspomagania, jeżeli dziecko potrzebuje pracy tylko z logopedą, to w skład zespołu musi wchodzić też pedagog i psycholog? Czy też może być tylko logopeda, nauczyciel grupy i dyrektor przedszkola?

Jak powołać zespół do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu

Pytanie: W jaki sposób formalnie powołuje się zespół ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu?

Wczesne wspomaganie w przedszkolu niepublicznym

Pytanie: Czy dla dziecka posiadającego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju uczęszczającego do przedszkola niepublicznego trzeba opracowywać indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju? Czy w przedszkolu trzeba powoływać zespół wczesnego wspomagania?

Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu specjalnym od 1 września 2017 r.

Pytanie: W jakich godzinach, wg nowego prawa od 1 września, w przedszkolu specjalnym można realizować zajęcia rewalidacyjne?

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty