Wzorem lat ubiegłych dotacja celowe na dofinansowanie wychowania przedszkolnego nie będzie uwzględniała uczniów z Ukrainy. Są oni bowiem objęci Funduszem Pomocy. Rozporządzenie wprowadzające takie wyłączenie ma wejść w życie po 14 dniach po ogłoszeniu.
W roku szkolnym 2023/2024 nadal będą obowiązywać specjalne rozwiązanie dotyczące edukacji uczniów z Ukrainy m.in. klasyfikacji uczniów. Rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu.
Minister Edukacji i Nauki skierował list do dyrektorów szkół, nauczycieli, kuratorów oświaty i przedstawicieli samorządu dotyczący edukacji uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2023/2024. Zawiera on wskazówki w zakresie m.in. przyjmowania tych uczniów czy finansowania tej edukacji.
W roku szkolnym 2023/2024 nauczyciele w szkołach z co najmniej jednym uczniem z Ukrainy będą mogli przekraczać limit godzin ponadwymiarowych. Poza tym możliwe będzie podjęcie pracy podczas świadczenia kompensacyjnego bez zawieszenia świadczenia. Utrzymane zostaną więc rozwiązania obowiązujące w dwóch poprzednich latach szkolnych. Zmiany mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia – ustawa czeka tylko na podpis Prezydenta.
Resort edukacji zapowiedział, że maksymalny limit wydatków na 2022 r. dla uczniów na dotację podręcznikową zostanie zwiększony zgodnie z zapotrzebowaniem. Ma to związek ze zwiększonymi potrzebami dotyczącymi uczniów z Ukrainy
W jakim zakresie należy dokonać modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego ze względu na zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy? Co powinna obejmować taka modyfikacja? Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami.
Rozporządzenie MEiN z 21 marca 2022 r. przewiduje możliwość dokonania zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym uchwalonym do realizacji w roku szkolnym 2021/2022. Związane jest to z przyjęciem do szkoły uczniów pochodzenia ukraińskiego.
O potrzebie modyfikacji programu po przyjęciu do szkoły uczniów z Ukrainy decyduje dyrektor szkoły, w porozumieniu z:
(§ 13 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.).
Opracowaniem modyfikacji powinni zająć się nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole pod kierownictwem dyrektora. Należy uwzględnić opinię i zaangażowanie rodziców dzieci polskich i ukraińskich.
Zadania przed modyfikacją – diagnoza środowiska uczniowskiego
Uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego, w porozumieniu z radą pedagogiczną, należy do kompetencji rady rodziców. Powinno być poprzedzone diagnozą środowiska uczniowskiego i określeniem jego potrzeb. Podobnie jak w przypadku, kiedy mamy do czynienia z uchwalaniem programu wychowawczo-profilaktycznego, przed jego modyfikacją należy:
Z artykułu dowiesz się:
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.