Doradztwo zawodowe będzie zaczynało się już w przedszkolu i kontynuowane na kolejnych etapach edukacyjnych – tak przewiduje projekt rozporządzenia w tej sprawie. Nowości jest jednak więcej, w tym m.in. opracowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
W projektowanym rozporządzeniu zdefiniowano, na czym polega doradztwo zawodowe oraz wskazano formy, w jakich może być ono realizowane na poszczególnych etapach edukacji, wyszczególniając:
Dzięki preorientacji zawodowej realizowanej w przedszkolu dziecko nauczy się m.in. określać, co lubi robić, opowiadać o sobie i o tym kim chciałoby zostać, odgrywa także różne role w trakcie zabawy, dowiaduje się, czym są zainteresowania zawodowe. W trakcie zajęć w przedszkolu pozna nazwy zawodów wykonywanych przez osoby z jego najbliższego otoczenia oraz nazwy przedmiotów i narzędzi wykorzystywanych w trakcie pracy.
Konieczność realizacji treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego w klasach I-VI szkoły podstawowej wynika z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej określonej w rozporządzeniu MEN z 14 lutego 2017 r. W trakcie realizacji orientacji zawodowej uczeń zdobędzie wiedzę o kolejnych zawodach, nauczy się rozpoznawać i określać własne zainteresowania oraz opowiadać o nich innym.
Zajęcia i działania związane z doradztwem zawodnym poprowadzą:
1) w przedszkolu – nauczyciele, doradcy zawodowi, pedagodzy lub psycholodzy,
2) w klasach I-VI szkoły podstawowej – nauczyciele, w tym nauczyciele wychowawcy, doradcy zawodowi, pedagodzy lub psycholodzy,
3) w klasach VII i VIII szkoły podstawowej oraz w branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym i technikum – doradcy zawodowi posiadający kwalifikacje nauczyciela doradcy zawodowego określone w rozporządzaniu MEN z 1 sierpnia 2017 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 1575) oraz nauczyciele, w tym nauczyciele wychowawcy, pedagodzy lub psycholodzy,
4) w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej oraz w szkołach dla dorosłych – nauczyciele, w tym nauczyciele wychowawcy, doradcy zawodowi, pedagodzy lub psycholodzy.
W projektowanym rozporządzaniu sprecyzowano, jakie elementy powinien zawierać wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, zwany dalej „WSDZ”, który jest elementem procesu wychowawczego szkoły i stanowi część statutu szkoły. Projektowane rozporządzenie przewiduje, że WSDZ określa ogólne cele i działania związane realizacją doradztwa zawodowego oraz partnerów tych działań. Dodatkowo, na podstawie WSDZ będzie opracowywany szczegółowy program realizacji WSDZ na dany rok szkolny, którego zawartość określa § 7 ust. 2 projektowanego rozporządzenia.
Część zadań doradcy zawodowego określona w § 8 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 projektowanego rozporządzenia była dotychczas ujęta w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Z uwagi na fakt, iż zgodnie z założeniem projektowane rozporządzenie określa możliwe formy realizacji doradztwa zawodowego, zadania doradcy zawodowego bezpośrednio związane z realizacją tych form zostały przeniesione do projektowanego rozporządzenia. Natomiast zadania związane z realizacją doradztwa zawodowego w ramach zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu pozostały w rozporządzaniu MEN 9 sierpnia 2017 r. Działania w zakresie doradztwa zawodowego prowadzone zgodnie z rozporządzeniem MEN z 9 sierpnia 2017 r., zasadniczo pozostają bez zmian, i będą nadal prowadzone tak jak dotychczas.
Źródło: