Reforma systemu awansu zawodowego ciągnie za sobą zmiany w ocenie pracy. Dlatego w wraz z projektem rozporządzenia dotyczącego awansu ukazał się także projekt regulujący ocenę pracy – a w szczególności jej kryteria.
W projekcie przewidziano powrót do rozwiązań obowiązujących przez kilkoma laty, a mianowicie uregulowania kryteriów na poziomie rozporządzenia. Nie oznacza to jednak braku nowości. Otóż po raz pierwszy kryteria podzielono na obowiązkowe i dodatkowe:
Nowe kryteria oceny pracy |
|
Obowiązkowe |
Dodatkowe |
poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych |
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć |
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki |
diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem |
znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej |
analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy |
wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego |
wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego |
kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela |
realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych |
współpraca z innymi nauczycielami |
podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych |
przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony |
pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy |
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego |
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców |
współpraca z rodzicami (nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w szkole dla dorosłych, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli) |
realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły |
umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów |
|
umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych |
|
opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów |
|
przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły |
|
współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne |
|
inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej |
Każde z kryteriów ma być oceniane w punktach:
W projekcie przywrócone zostało rozwiązanie z przypisaniem określonej liczby punktów (procentowo) do danej oceny.
ocena wyróżniająca |
co najmniej 90% |
ocena bardzo dobra |
75 – 89% |
ocena dobra |
55 – 74% |
ocena negatywna |
poniżej 55% |
W rozporządzeniu uregulowano również procedurę oceny pracy, ale nie różni się ona znacząco do dotychczasowych rozwiązań. Istotną nowością jest jedynie wskazanie, w jakim momencie wybierane są dodatkowe kryteria oceny pracy. Otóż dyrektor wskazuje dodatkowe kryterium:
Z kolei nauczyciel wybiera dodatkowe kryterium:
W projekcie rozporządzenia odrębnie uregulowano obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora, a także p.o. dyrektora i zastępcy dyrektora (po 6 miesiącach zastępstwa):
a także dwa obowiązkowe kryteria nauczycielskie:
Dla kryteriów dyrektorskich zostanie przyjęta odrębna punktacja 0-10. Oceny poszczególnych kryteriów będzie dokonywał organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący albo obydwa te organy w porozumieniu. Organom tym przypisano poszczególne kryteria w rozporządzeniu.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń