Znamy nowe kryteria oceny pracy

Michał Kowalski
Data publikacji: 14 lipca 2022 r.
Poleć znajomemu
Znamy nowe kryteria oceny pracy

Reforma systemu awansu zawodowego ciągnie za sobą zmiany w ocenie pracy. Dlatego w wraz z projektem rozporządzenia dotyczącego awansu ukazał się także projekt regulujący ocenę pracy – a w szczególności jej kryteria.

Kryteria podstawowe i dodatkowe

W projekcie przewidziano powrót do rozwiązań obowiązujących przez kilkoma laty, a mianowicie uregulowania kryteriów na poziomie rozporządzenia. Nie oznacza to jednak braku nowości. Otóż po raz pierwszy kryteria podzielono na obowiązkowe i dodatkowe:

Nowe kryteria oceny pracy

Obowiązkowe

Dodatkowe

poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć

dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki

diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem

znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej

analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy

wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego

wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego

kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela

realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych

współpraca z innymi nauczycielami

podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony

pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy

poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego

prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców

współpraca z rodzicami (nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w szkole dla dorosłych, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli)

realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły

umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów

umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych

opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów

przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły

współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne

inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

Ocena pracy ma być dokonywana z uwzględnieniem:
  • wszystkich obowiązkowych kryteriów oceny,
  • dwóch dodatkowych kryteriów oceny – po jednym wybranym przez ocenianego nauczyciela i oceniającego dyrektora.

Wracają procenty

Każde z kryteriów ma być oceniane w punktach:

  • 0-30 - poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • 0-5 – pozostałe kryteria.

W projekcie przywrócone zostało rozwiązanie z przypisaniem określonej liczby punktów (procentowo) do danej oceny.

ocena wyróżniająca

co najmniej 90%

ocena bardzo dobra

75 – 89%

ocena dobra

55 – 74%

ocena negatywna

poniżej 55%

Procedura oceny bez większych zmian

W rozporządzeniu uregulowano również procedurę oceny pracy, ale nie różni się ona znacząco do dotychczasowych rozwiązań. Istotną nowością jest jedynie wskazanie, w jakim momencie wybierane są dodatkowe kryteria oceny pracy. Otóż dyrektor wskazuje dodatkowe kryterium:

  • w zawiadomieniu o dokonywaniu oceny pracy dla nauczyciela, albo
  • w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku nauczyciela o ustalenie oceny pracy.

Z kolei nauczyciel wybiera dodatkowe kryterium:

  • w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywaniu oceny pracy, albo
  • we wniosku o dokonanie oceny pracy.

Nowe kryteria oceny pracy dyrektora

W projekcie rozporządzenia odrębnie uregulowano obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora, a także p.o. dyrektora i zastępcy dyrektora (po 6 miesiącach zastępstwa):

  • organizowanie pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa;
  • planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę;
  • współdziałanie z innymi organami szkoły oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami;
  • prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych szkoły;
  • tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
  • sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
  • wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły;
  • organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych;
  • tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach;
  • podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i środowiska pozaszkolnego;
  • wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym;
  • doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych;
  • współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły;
  • prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł;
  • prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy;

a także dwa obowiązkowe kryteria nauczycielskie:

  • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;
  • realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych szkoły.
Jeśli zaś dyrektor prowadzi zajęcia, wówczas będzie oceniany w oparciu także o pozostałe obowiązkowe kryteria nauczycielskie oraz jedno dodatkowe wskazywane przez dyrektora.

Dla kryteriów dyrektorskich zostanie przyjęta odrębna punktacja 0-10. Oceny poszczególnych kryteriów będzie dokonywał organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący albo obydwa te organy w porozumieniu. Organom tym przypisano poszczególne kryteria w rozporządzeniu.

Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie oceny pracy nauczycieli (z 4 lipca 2022 r.)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql