Brak mentora w placówce niepublicznej a odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela

Anna Król
Data publikacji: 14 lipca 2023 r.
Poleć znajomemu
Brak mentora w placówce niepublicznej a odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela

Mentorem nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany. W wielu placówkach niepublicznych nie ma jednak zatrudnionych nauczycieli o tych stopniach awansu zawodowego. Sprawdź, czy nauczyciel początkujący zatrudniony w placówce niepublicznej musi odbywać przygotowanie do zawodu nauczyciela oraz co zrobić, gdy nie ma w niej nauczyciela, który mógłby pełnić funkcję mentora.

Obowiązek odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela

Do nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych zatrudnionych w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć mają zastosowanie przepisy regulujące awans zawodowy. Nauczyciele początkujący zatrudnieni w tych placówkach odbywają zatem przygotowanie do zawodu nauczyciela, jeżeli są zatrudnieni w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z kwalifikacjami (art. 9a ust. 2 w zw. z art. 91b ust. 2 pkt 4  Karty Nauczyciela).  Odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela następuje z urzędu. Nauczyciel nie przedkłada jakiegokolwiek wniosku czy planu rozwoju zawodowego. Karta Nauczyciela nie przewiduje również możliwości rezygnacji z odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela.

Dyrektor placówki niepublicznej może być mentorem, o ile posiada odpowiedni stopień awansu zawodowego

Nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. W przedszkolu, szkole i placówce niepublicznej lub przedszkolu, szkole i placówce publicznej prowadzonej przez inny podmiot niż gmina (jednostka samorządu terytorialnego) mentorem może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze (art. 9ca ust. 11 Karty Nauczyciela).

 Zadaniem mentora jest:

  1. wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole;
  2. udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego;
  3. dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela;
  4. umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć;
  5. obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem;
  6. inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych.

 Zatrudnienie mentora na podstawie umowy cywilnoprawnej

Nauczycieli w szkołach czy przedszkolach niepublicznych zatrudnia się zgodnie z art. 10a Karty Nauczyciela, czyli na podstawie umowy o pracę na zasadach określonych w Kodeksie Pracy. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. Mentor w przedszkolu niepublicznym nie musi być zatrudniony na podstawie umowy o pracę, o ile prowadzi zajęcia w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo. Wówczas można zawrzeć z nim umowę zlecenia (w tym zlecania w ramach działalności gospodarczej, wówczas są określone warunki w umowie zlecenia a zleceniobiorca wykonuje umowę w ramach działalności gospodarczej i wystawia fakturę). Dyrektor może przykładowo zawrzeć umowę zlecenia z nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym na stanowisku nauczyciela prowadzącego zajęcia dodatkowe.

Jeżeli w placówce niepublicznej żaden z zatrudnionych nauczycieli nie posiada stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, możliwe jest zawarcie umowy cywilnoprawnej z nauczycielem o odpowiednim stopniu awansu zawodowego.
Anna Król

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql