Od 1 września 2022 r. nauczyciele muszą realizować godziny dostępności w szkole, przedszkolu i placówce oświatowej. Obowiązek realizacji tych godzin spoczywa właściwie na każdym nauczycielu. Są one przeznaczone na konsultacje z uczniami i ich rodzicami. Organizacja godzin dostępności stanowi zaś obowiązek dyrektora szkoły. Sprawdź, jaki jest wymiar godzin dostępności nauczyciela i dowiedz się, jak je zaplanować.
Godzina dostępności – co to takiego
Nauczyciele w ramach swojego czasu pracy są zobligowani do bycia dostępnym w szkole dla:
- uczniów (wychowanków),
- ich rodziców
Są to tzw. godziny dostępności – innymi słowy godziny gotowości do konsultacji ze wskazanymi osobami.
Godziny dostępności nauczyciela - w szkole, przedszkolu i placówce
Godziny dostępności to pojęcie funkcjonujące od września 2022 r. Obowiązek realizacji tych godzin nałożono na nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych prowadzonych przez
- jednostki samorządu terytorialnego,
- organy administracji rządowej,
Godzin dostępności w takim rozumieniu nie musza realizować nauczyciele szkół, przedszkoli i placówek:
- publicznych niesamorządowych,
- niepublicznych.
Czy każdy nauczyciel musi realizować godziny dostępności
Godziny dostępności realizuje każdy nauczyciel bez względu na zajmowane stanowisko, a więc także m.in.:
- wychowawca świetlicy,
- nauczyciel – bibliotekarz,
- tzw. nauczyciel wspomagający
- pedagog,
- pedagog specjalny,
- psycholog,
- logopeda.
Oznacza to, że godziny te musi realizować także:
- dyrektor,
- wicedyrektor,
- inny nauczyciel pełniący funkcję kierowniczą
nawet jeśli korzysta z całkowitego zwolnienia z obowiązku świadczenia zajęć.