Po zakończeniu rekrutacji wójt będzie miał 7 dni na wskazanie innego przedszkola dla nieprzyjętych dzieci – to jedno z założeń projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Sprawdzamy, co jeszcze się zmieni.
W związku z tym, że 1 stycznia 2018 r. utracił moc dotychczasowy przepis upoważniający radę gminy do określenia wysokości tych opłat, konieczne jest podjęcia uchwał na nowej podstawie prawnej. Uchwały podjęte przed 1 stycznia 2018 r. na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty zachowują jednak moc obowiązującą do dnia wejścia w życie uchwał podjętych na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (art. 106 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).
W przypadku zwolnienia z opłat (całkowitego lub częściowego) rozstrzygnięcie następuje w drodze decyzji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo upoważnionego przez niego dyrektora przedszkola, na podstawie art. 52 ust. 9 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Dyrektor przedszkola nie ma podstaw do zawierania umów cywilnoprawnych z rodzicami, określających wysokość i zasady wnoszenia opłat. Ustalenie ich wysokości następuje w drodze uchwały rady gminy. Natomiast wysokość opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
Rada gminy zobowiązana jest podjąć uchwały w sprawie opłat za wychowanie przedszkolne na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dotychczasowe uchwały będą obowiązywały jednak do wejścia w życie uchwał podjętych na nowej podstawie prawnej, a ustawodawca nie przesądził, w jakim okresie należy podjąć uchwały w tym przedmiocie.
Przepis art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wprowadza zmiany w opłatach za przedszkola. Opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego stały się należnościami o charakterze publicznoprawnym. Sprawdzamy, co to oznacza dla placówek.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.