orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Przedłużenie okresu nauki uczniowi – procedura i przepisy

Przedłużenie okresu nauki uczniowi – procedura i przepisy

Przepisy jednoznacznie wskazuje, jakiemu uczniowi i na ile można przedłużyć okres nauki. Wątpliwe staje się jednak to, o ile można wydłużyć naukę w szkole ponadpodstawowej, jeśli okres ten wcześniej był już wydłużany. A także, kto ostatecznie podejmuje decyzję o wydłużeniu. W artykule przedstawiamy najważniejsze rozważania na temat przedłużania okresu nauki uczniowi. Znajdziesz tu również procedurę oraz niezbędne wzory dokumentów.

Jak wskazuje § 5 rozporządzenia MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność oraz uczniów szkół w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki:

1) w szkole podstawowej:

a) o 1 rok – na I etapie edukacyjnym,

b) o 2 lata – na II etapie edukacyjnym;

2) w szkole ponadpodstawowej:

a) o 2 lata - w przypadku gdy uczniom tym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym,

b) o 1 rok - w przypadku gdy uczniom tym przedłużono okres nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym.

Przedłużenie okresu nauki jest możliwe wyłącznie dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co mówią przepisy o przedłużenie okresu nauki
  • Kto podejmuje decyzję o przedłużeniu okresu nauki
  • Czy na takich samych zasadach przedłużyć okres nauki uczniowi z Ukrainy
  • Kiedy przedłużyć okres nauki
  • Czy można przedłużyć okres nauki na II etapie edukacyjnym, gdy był już wydłużony
  • Jak wygląda wydłużenie okresu nauki w szkole ponadpodstawowej
  • Czy wniosek może złożyć rodzic i czy rada pedagogiczna może ustosunkować się do niego negatywnie
  • Czy jest możliwe przedłużenie okresu nauki w przypadku edukacji domowej
  • Czy uczeń otrzymuje świadectwo szkolne
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu

9 obowiązków dyrektora przedszkola, gdy rodzice złożą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Dyrektor przedszkola ma obowiązek zapewnienia dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiedniej organizacji nauczania niezależnie od tego, kiedy rodzice dostarczą ten dokument. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć w przypadku stwierdzenia potrzeby kształcenia specjalnego u wychowanka przedszkola.

Przedszkole musi spełnić obowiązki zgodnie z przepisami

Określenie „kształcenie specjalne” związane jest ze stwierdzeniem przez zespół orzekający, że dziecko, ze względu na swoje problemy ze zdrowiem czy dysfunkcje, wymaga specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Prawo do specjalnej organizacji kształcenia w przedszkolu przysługuje dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną z uwagi na niepełnosprawność.

Orzeczenie wydawane jest na wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem, którzy do wniosku skierowanego do zespołu orzekającego dołączają dodatkową dokumentację – wydane przez specjalistów:

  • opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, w tym zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.

Co dla przedszkola oznacza złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Dostarczenie przez rodziców takiego orzeczenia oznacza, że przedszkole musi sprostać dodatkowym obowiązkom określonym w § 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, tj. zapewnić:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;

3) zajęcia specjalistyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;

4) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;

5) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

Przedszkole niepubliczne również jest zobowiązane do objęcia kształceniem specjalnym dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule:

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co oznacza dla przedszkola złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Jakie są obowiązki dyrektora, gdy rodzic złoży orzeczenie
  • Jak opracować IPET
  • Jak powołać zespół nauczycieli i specjalistów
  • W jaki sposób zawiadamiać rodziców o terminie spotkania zespołu
  • Jak uzupełniać i modyfikować IPET
  • Czy trzeba zaplanować godziny pomocy w arkuszu organizacyjnym
  • Jak kontrolować dokumentację pomocy
  • Jak dokonywać oceny efektywności pomocy udzielanej dziecku
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego w przedszkolu

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego – zadania przedszkola

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi podstawę do objęcia dziecka kształceniem specjalnym. Dotyczy to zarówno przedszkola publicznego, jak i niepublicznego. Warto przeanalizować, jakie kroki musi podjąć przedszkole publiczne po otrzymaniu orzeczenia, aby móc zatrudnić dodatkowego nauczyciela i zorganizować wsparcie. A jakie kroki musi podjąć przedszkole niepubliczne, aby otrzymać dotację na dziecko niepełnosprawne.

Legitymowanie się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje przedszkole do zorganizowania dla dziecka warunków umożliwiających kształcenie i wychowanie, które polega na:

  • zapewnieniu nauki w dostępnym dla niego zakresie,
  • usprawnianiu zaburzonych funkcji,
  • rewalidacji i resocjalizacji oraz
  • zapewnieniu specjalistycznej pomocy i opieki.

Przedszkole ma obowiązek zapewnienia realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia (art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy Prawo oświatowe).

Środki na kształcenie specjalne

Na dziecko przedszkola posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują środki finansowe zagwarantowane w części oświatowej subwencji ogólnej. Jednostka samorządu terytorialnego, która prowadzi lub dotuje przedszkola, otrzymuje z tego tytułu środki finansowe. Warunkiem jest jednak, aby fakt ten został wykazany w Systemie Informacji Oświatowej wg stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok naliczenia subwencji.

Przedszkole publiczne lub niepubliczne, prowadzone przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą JST, do którego uczęszcza dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, otrzymuje dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Przyjęty mechanizm dotowania stwarza dla przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne gwarancję uzyskania dofinansowania na poziomie przyznawanym przedszkolom samorządowym.

Należy uwzględnić konieczność rozliczenia dotacji otrzymywanej na ucznia niepełnosprawnego w sposób określony w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W szczególności, dotacja przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy zawsze przedszkole musi realizować zalecenia z orzeczenia
  • Skąd pochodzą środki na kształcenie specjalne
  • Jak zorganizować pracę, gdy orzeczenie zostało wydane w trakcie roku szkolnego
  • Czy zawsze przedszkole musi zatrudnić specjalistę
  • Czy w trakcie roku szkolnego przedszkole otrzyma dodatkowe środki

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql