Półrocze to czas podsumowań i wnioskowania. To dobry moment na wypełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o systemie oświaty w zakresie sprawozdawania z nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły (placówki) publicznej musi bowiem co najmniej dwa razy w roku przedstawić radzie pedagogicznejogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Z planem nadzoru pedagogicznego w ręku należy ocenić, co już zostało wykonane i jakie płyną z tego wnioski. Wnioski muszą przełożyć się na działania możliwie najszybciej.
W literaturze proponowane jest odróżnienie obserwacji (dotyczy obserwacji umiejętności uczniów) od hospitacji (zwłaszcza w procedurze oceny pracy nauczyciela). Żaden przepis nie reguluje liczby obserwacji ani hospitacji. Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi sprawowania nadzoru przez dyrektora.
Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
Gotowy plan nadzoru warto zaprezentować podczas zebrania rady pedagogicznej i udokumentować fakt zapoznania się z nim członków rady. Obserwację możesz ująć w planie nadzoru, ale nie jest to konieczne. Warto do przygotowywania tego dokumentu włączyć nauczycieli. Jakie jeszcze rzeczy, dotyczące opracowania planu nadzoru, powinien wiedzieć każdy dyrektor? Masz czas do 15 września, a raz opracowany plan nadzoru będzie służył przez kolejny rok szkolny!
Co roku przygotowujesz sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego. Masz na to czas tylko do 31 sierpnia! Zaprezentowany tekst stanowi jedynie jego propozycję. Wybór formy i układ treści zależy od Ciebie. Przygotowując swoje wystąpienie możesz zaplanować w podsumowaniu odwołanie się do koncepcji pracy szkoły pokazując, że działania podejmowane w mijającym roku były z nią zgodne.
Obowiązujące rozporządzenie o nadzorze pedagogiczny (rozporządzenie MEN z z 7 października 2009 r.) daje Ci o wiele większą swobodę działania, niż było to poprzednio. To czas na autonomię szkół i własny przemyślany nadzór - w oparciu o potrzeby szkoły, potencjał rady pedagogicznej, warunki działania, mocne i słabe strony konkretnej placówki. Warto wykorzystać tą możliwość, stosując się jednak do kilku istotnych warunków.
Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji opublikowano kluczowe dokumenty związane z nadzorem pedagogicznym w roku 2010/2011.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.