posiedzenie rady pedagogicznej

Rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny

Rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny

Prawidłowe funkcjonowanie rady pedagogicznej przekłada się na dobre działanie szkoły. Organizacja rady powinna odbywać się więc zgodnie z przepisami Prawa oświatowego, a także przyjętym przez radę regulaminem. Sprawdź, jakie zaplanować rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny 2023/2024.

Przepisy określają skład rady pedagogicznej

Warto przypomnieć, że w skład rady pedagogicznej wchodzą:

  • dyrektor szkoły lub placówki,
  • wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce,
  • pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie

(art. 69 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, dalej jako: ustawa).

Każdy dyrektor jest przewodniczącym rady

Przewodniczącym rady pedagogicznej jest zawsze dyrektor szkoły. Czy dotyczy to również dyrektora niebędącego nauczycielem? Jak wiadomo szkołą lub placówką może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Osoba ta, nie może jednak sprawować nadzoru pedagogicznego. W przypadku powołania takiej osoby na stanowisko dyrektora nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze.

Potwierdzenie tego stanu rzeczy odnajdujemy również w art. 68 ust. 1 pkt. 2 ustawy. W myśl tego przepisu dyrektorowi niebędącemu nauczycielem przysługują wszystkie uprawnienia dyrektora szkoły poza sprawowaniem nadzoru pedagogicznego.

Natomiast art. 69 ust. 4 ustawy stanowi już bez żadnych wyjątków, że przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły lub placówki.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy każdy dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej
  • Ile rad pedagogicznych powinno być w zespole
  • Czy opinie muszą być wyrażone w formie uchwały
  • Jak wprowadzić regulamin rady
  • W jaki sposób podejmować uchwały
  • Jakie są zasady protokołowania posiedzeń
  • Jakie są zasady przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania
  • Czy zawsze jest możliwe udostępnianie protokołów z zebrania
Zadania i kompetencje rady pedagogicznej – kompendium wiedzy

Zadania i kompetencje rady pedagogicznej – kompendium wiedzy

Organizacja zebrań rady pedagogicznej w ostatnich latach nieco się zmieniła. Była możliwość prowadzenia zdalnych rad, choć aktualnie przepis ten już nie obowiązuje. Wprowadzone zostały nowe obowiązki, jak choćby opiniowanie dostosowań do egzaminów ósmoklasistów uczniów z Ukrainy. Aby więc rada pedagogiczna działała sprawnie, podpowiadamy co się zmieniło i jakie są zadania i kompetencje rady pedagogicznej.

Działalność rady pedagogicznej określają przepisy ustawy Prawo oświatowe w art. 69 i 70 (dalej jako: ustawa). Jest w nich mowa m.in. o tym, że rada powinna funkcjonować w każdej szkole i placówce z wyjątkiem:

  • szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli,
  • szkolnych schronisk młodzieżowych,
  • placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność w formach pozaszkolnych.

Kompetencje rady pedagogicznej

(na podstawie art. 70 ustawy)

Do kompetencji stanowiących należy:

Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły/placówki;

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki oraz radę rodziców;

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;

6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;

2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki będącej jednostką budżetową;

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są kompetencje i zadania rady pedagogicznej
  • Dlaczego rada pedagogiczna nie opiniuje projektu arkusza organizacyjnego
  • Opinia o pracy dyrektora – czy w głosowaniu tajnym
  • Jak rada wprowadza zmiany w statucie
  • Czy rada wydaje opinię w sprawie dostosowań na egzaminach
  • Czy dyrektor wydaje zarządzenie po podjęciu uchwały przez radę
  • Kiedy dyrektor może kwestionować uchwały rady pedagogicznej
  • W jaki sposób protokołować posiedzenia rady
  • Jaki jest termin na sporządzenie protokołu z zebrania rady pedagogicznej
  • Jakie są zasady udostępniania protokołów
  • Czy rady pedagogiczne nadal mogą odbywać się zdalnie
9 pytań i odpowiedzi o protokołach z posiedzeń rady pedagogicznej

Archiwalny 9 pytań i odpowiedzi o protokołach z posiedzeń rady pedagogicznej

Zebrania rady pedagogicznej muszą być protokołowane. Jednocześnie przepisy wskazują, że zasady funkcjonowania rady określa jej regulamin. Żaden inny przepis nie dotyczy protokołów. Co to oznacza? Konieczność ustalania zasad protokołowania posiedzeń rady pedagogicznej w regulaminie rady, a jednocześnie wiele wątpliwości wśród dyrektorów.

1)   Podczas posiedzenia rady pedagogicznej nauczyciel zgłosił zastrzeżenia, że protokół nie zawiera wszystkich wymaganych przepisami treści. Co powinno znaleźć się w protokole?

Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane (art. 73 ust. 2 Prawa oświatowego). Przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie określają, co powinien zawierać protokół z posiedzenia rady. Dlatego kwestia ta powinna zostać ustalona w regulaminie rady pedagogicznej. Rada ma obowiązek ustalenia regulaminu swojej działalności.

Warto przyjąć zasadę, iż każdy protokół zebrania rady pedagogicznej zawiera następujące elementy:

  • ustalenie ogólnej liczby uczestników zebrania (stwierdzenie, że zebrania zostało zwołane zgodnie z regulaminem i jest prawomocne),
  • przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania (odnotowanie, że nie wniesiono uwag do protokołu lub wniesiono),
  • odczytanie i przyjęcie porządku zebrania (przez aklamację, jeżeli były uwagi do porządku obrad zrobić adnotację),
  • omówienie poszczególnych punktów porządku obrad, dyskusja,
  • podjęte uchwały i wyniki głosowania,
  • wnioski i rekomendacje,
  • inne sprawy,
  • załączniki.

Regulaminu rady pedagogicznej nie ustala nigdy samodzielnie dyrektor szkoły. Powinien być on przegłosowany przez radę.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak powinien wyglądać protokół rady pedagogicznej
  • Czy protokół wymaga zatwierdzenia
  • Kto powinien być protokolantem
  • Co z zastrzeżeniami i zdaniami odrębnymi
  • Kto podpisuje protokoły
  • Czy za brak przygotowania protokołu można zastosować karę porządkową
  • Czy protokół jest informacją publiczną

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql