Jeszcze niedawno dzieci w polskich szkołach zapytane o ulubiony przedmiot odpowiadały najczęściej zgodnym chórem: WF! Jak wygląda dzisiejsza rzeczywistość? Takich odpowiedzi już prawie uczniowie nie udzielają. Przeciwnie, wręcz nie chcą uczestniczyć w tych zajęciach. Przy czym nie ograniczają się do rezygnacji z lekcji od czasu do czasu − dzieci w ogóle nie chcą tych lekcji i często rodzice decydują się na zwolnienia całoroczne z WF-u. Można nawet mówić o pladze zwolnień z tych zajęć. Dlaczego tak się dzieje? Skąd niechęć do lekcji WF-u? Jaki wpływ na zdrowie kolejnych pokoleń może mieć rezygnacja z aktywności fizycznej? Czy szkoła jest zupełnie bez winy?
Autorytet - wzór osobowy. Postać, którą podziwiamy, która przez swoje zachowanie, wyznawane wartości i wiedzę staje się wzorem do naśladowania, wpływa na nas bez stosowania wyraźnych nakazów czy gróźb. Kiedy pytamy o autorytety, często padają nazwiska znanych postaci ze świata sportu, kultury, polityki, religii czy mediów. Nierzadko też wymieniani są rodzice lub inni członkowie rodziny, wykładowcy akademiccy, członkowie organizacji społecznych. A jak wypadają nauczyciele w szkole? Poznaj zasady budowania nauczycielskiego autorytetu.
Do pogłębienia wiedzy o dziedzictwie lokalnym zapraszają kolejne projekty Centrum Edukacji Obywatelskiej - konkurs Graj w dziedzictwo i Pocztówka z wakacji. Skierowane są do szerokiego grona odbiorców: uczniów, harcerzy, bywalców bibliotek i domów kultury, a także całych rodzin. Działania w ich ramach można kontynuować przez cały rok szkolny w programie Ślady przeszłości prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Większość nauczycieli dyrektorów szkół jeszcze sceptycznie odnosi się do wykorzystania najnowszych technologii w procesie kształcenia. Jednak już niebawem nieodzowne będzie korzystanie z platform edukacyjnych w procesie edukacyjnym, kontaktach z rodzicami oraz w zarządzaniu szkołą.
W ankietach prowadzonych w szkołach uczniowie jako motywację do chodzenia do niej najczęściej wskazują zewnętrzny przymus i możliwość spotkania się z kolegami. Rzadziej mobilizuje ich chęć zdobycia dobrych ocen. Najrzadziej wskazują chęć zdobycia wiedzy. Aby zmienić te proporcje, trzeba zrozumieć mechanizmy, jakie budują motywację i nauczyć się ich stosowania.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.