Co do zasady nauczyciel potrzebuje przygotowania pedagogicznego, aby zostać zatrudniony w szkole. Jest jednak wyjątek, który pozwala na zatrudnienie nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego a nawet na rozpoczęcie przez niego przygotowania do zawodu przed awanse zawodowym na stopień mianowanego. Sprawdź, jak w praktyce wygląda zatrudnienie i awans zawodowy nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego.
Warunki zajmowania stanowiska nauczyciela
Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
- spełnia wymogi kwalifikacyjne tj. posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
- przestrzega podstawowych zasad moralnych;
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu (art. 9 Karty Nauczyciela).
Wymogi kwalifikacyjne nauczycieli są uregulowane w odrębnym rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Wśród tych wymogów wymienia się przygotowanie pedagogiczne.
Czym jest przygotowanie pedagogiczne
Przygotowanie pedagogiczne zostało zdefiniowane w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2022 r. Otóż jest to nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze co najmniej 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia. W tym także należy brać pod uwagę pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną co najmniej 150 godzin.
Zatrudnienie nauczyciela bez przygotowania pedagogicznego – wzór umowy
W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego pierwszym roku pracy (art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela). W umowie o pracę należy więc zawrzeć zobowiązanie do uzupełnienia przygotowania pedagogicznego w pierwszym roku pracy nauczyciela.