Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 – jak sformułować wnioski

Wanda Pakulniewicz
Data publikacji: 30 czerwca 2021 r.
Poleć znajomemu
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 – jak sformułować wnioski

W mijającym roku szkolnym poszczególne zadania z nadzoru pedagogicznego realizowane były w różnych warunkach. Dużą część roku objęła bowiem nauka zdalna. Czy wpływa to na podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021? Podpowiadamy w artykule.

Wnioski z nadzoru – na zebraniu rady pedagogicznej do końca wakacji

Do 31 sierpnia dyrektor szkoły lub placówki jest zobowiązany do przedstawienia na zebraniu rady pedagogicznej wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Na tym samym zebraniu dyrektor może przekazać członkom rady informacje o działalności szkoły. Tym samym spełnia obowiązek wynikający z art. 69 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe.

Informacje o działalności szkoły (placówki) powinny korespondować z planem pracy, o którym mowa w art. 70 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.

Podsumowanie dotyczy wszystkich form nadzoru ujętych w planie

Wnioski z nadzoru powinny odwoływać się do planu nadzoru pedagogicznego dyrektora na dany rok szkolny. Zatem powinny odnosić się do wszystkich form nadzoru pedagogicznego, o których mowa w § 22 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r., czyli:

  • ewaluacji wewnętrznej (zaplanowanej w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotne w jej działalności),

  • kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, w tym przepisów regulujących pracę szkoły w okresie ograniczonego funkcjonowania,

  • wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, poprzez diagnozę pracy szkoły, planowanie działań rozwojowych, motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego i prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad,

  • monitorowania pracy szkoły.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 wymaga:
  • uwzględnienia realizacji ubiegłorocznych wniosków z nadzoru,
  • określenia stopnia realizacji planu przyjętego na dany rok szkolny,
  • wskazania trudności w jego realizacji,
  • podania wniosków, spostrzeżeń i rekomendacji do wykorzystania w roku szkolnym 2021/2022.

Dowolna forma podsumowania nadzoru pedagogicznego 2020/2021

Sposób komunikowania radzie pedagogicznej wyników z nadzoru jest bardzo ważny. Wszelkie wnioski są po to, by jak najszybciej korygować nieefektywne działania poprzez podjęcie działań naprawczych.

Przedstawienie wyników i wniosków z nadzoru może być w dowolnej formie, np.: ustnej, pisemnej, w postaci prezentacji multimedialnej, w formie mieszanej. Wymaga udokumentowania poprzez ich zaprotokołowanie.

Prezentacja – oparta na wynikach i wnioskach z całego roku

W wynikach i wnioskach warto przypomnieć i przedstawić:

  • zagadnienie poddane ewaluacji,

  • tematykę zrealizowanych kontroli planowych i doraźnych,

  • statystykę.

Jeśli w szkole była przeprowadzona kontrola lub ewaluacja zewnętrzna przez kuratora oświaty, to warto omówić krótko wyniki i wnioski. Warto jednak pamiętać, że nie należy to do zakresu wymaganych informacji, jakie dyrektor musi przekazać radzie.

Przykładowe zagadnienia do omówienia wynikające z kontroli

Jak dyrektor powinien przekazać informacje

Jeśli liczba wykonanych kontroli na dany temat jest niewielka, a jednostkowe wyniki kontroli są niezadowalające…

…lepiej unikać kierowania negatywnych uwag i spostrzeżeń do całej rady pedagogicznej. Wysłuchiwanie negatywnych uwag demotywuje, a większość nauczycieli nie identyfikuje się z nimi.

Jeśli dyrektor dysponuje wynikami licznych kontroli na dany temat, a wyniki nie zadowalają…

…powinien rozważyć, czy taki stan rzeczy jest efektem braku dostatecznej wiedzy prawnej u nauczycieli, czy raczej braku właściwej postawy nauczycieli wobec obowiązku przestrzegania przepisów prawa. W pierwszym przypadku trzeba postawić wniosek o jak najszybsze zorganizowanie doskonalenia zawodowego. W drugim, np. zapowiedzieć rekontrolę czy wydać stosowne zarządzenie. Na forum rady pedagogicznej zawsze lepiej mówić o problemie nieprzestrzegania prawa, a nie o konkretnych nauczycielach nieprzestrzegających prawa.

Cenne wnioski z zakresu nauczania zdalnego

W bieżącym roku szkolnym wielu dyrektorów postawiło na udoskonalenie systemu nauczania zdalnego, w tym;

  • stworzenie warunków do rozwoju i udoskonalania technik i metod tej formy kształcenia,

  • sprawny obieg informacji,

  • bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych.

Wnioski z tego zakresu są szczególnie cenne, bowiem nie ma gwarancji, że w nowym roku szkolnym epidemia znów nas nie zaskoczy. Dodatkowo zdobyte doświadczenie w nauczaniu online umożliwi wykorzystanie jego elementów w szkolnej rzeczywistości po powrocie do nauczania stacjonarnego.

Rośnie świadomość, że wykorzystanie nowych technologii w edukacji jest koniecznością. Dostosowanie do nowych warunków kształcenia wymaga współdziałania całej społeczności szkolnej i osób decydujących lokalnie o oświacie. Natomiast kompetencje cyfrowe powinny stać się elementem edukacji zawodowej nauczycieli na równi z innymi kompetencjami.

Można więc „pójść dalej” i dać nauczycielom „zielone światło” do dalszego rozwoju umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w codziennej pracy.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 a wnioski z monitorowania pracy szkoły

Celem monitorowania pracy szkoły jest jak najwcześniejsze zidentyfikowanie zdarzeń, które mogą zakłócić prawidłową realizację zadań. Zdalne nauczanie wypływało w szczególności na zaburzenia:

  • w realizacji podstawy programowej,

  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

  • organizacji kształcenia specjalnego,

  • integracji rówieśniczej,

dlatego wnioski z monitorowania tego zakresu działań są szczególnie ważne.

Jeśli ewaluacja i/lub kontrole bądź monitorowanie wskazują na:
  • małą efektywność działań szkoły,
  • nieprawidłowości,
  • zagrożenia,
to wnioski powinny przełożyć się na wzmocnienie wspomagania nauczycieli w ich pracy, w miarę możliwości jak najwcześniej.

Ważne zgromadzenie materiałów źródłowych z poszczególnych form nadzoru

W informacji o wnioskach z nadzoru warto odwoływać się do materiałów źródłowych zgromadzonych w trakcie realizacji poszczególnych form nadzoru, np.:

  • dokumentacji uzyskanych wyników z ewaluacji,

  • protokołów kontroli/innych form rejestrowania ustaleń kontroli, np. notatki służbowe,

  • arkuszy monitorowania (zestawienie zbiorcze),

  • arkuszy obserwacji zajęć i innych czynności nauczycieli (zestawienia zbiorcze),

  • protokołów zebrań rady pedagogicznej,

  • analiz, diagnoz przygotowanych przez nauczycieli w zakresie określonym uprzednio przez dyrektora, np. monitorowanie realizacji podstawy programowej,

  • sprawozdań z realizacji zadań nadzoru sprawowanego przez wicedyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole,

  • sprawozdań z realizacji zadań zespołu nauczycieli, powołanego przez dyrektora do wykonania zadań statutowych,

  • dokumentacji z przeprowadzonej diagnozy pracy szkoły,

  • planu doskonalenia nauczycieli i jego realizacji,

  • dokumentacji szkoleń organizowanych w szkole lub zestawień statystycznych, np. udziału nauczycieli w organizowanych szkoleniach i naradach,

  • kart ewaluacji oceniających przydatność organizowanego wspomagania nauczycieli.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 będzie uporządkowane i przejrzyste w zakresie poszczególnych form, jeśli wskażemy kolejno: wynik – wniosek – sposób wykorzystania wniosku.

Lp.

Wykorzystanie wniosków

Przykłady wykorzystania wniosków

1.

Określenie obszaru pracy szkoły wymagającego dalszego nadzoru, ze wskazaniem formy nadzoru

np. obieg informacji w układzie nauczyciel – uczeń – rodzic w czasie zdalnego nauczania

2.

Wskazanie obszarów pracy szkoły, które warto ponownie poddać ewaluacji

np. zweryfikować stopień realizacji podstawy programowej z kluczowych zajęć edukacyjnych

3.

Wskazanie obszaru koniecznego doskonalenia nauczycieli

np. w zakresie wykorzystania technik i metod kształcenia na odległość

4.

Zwiększenie spójności ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania, by wzajemnie aktywowały się

5.

Zwiększenie kontroli przestrzegania szkolnych zasad oceniania

6.

Rozszerzenie zastosowania obserwacji na inne niż dotychczas obszary pracy szkoły

wskazać te obszary

4 rekomendacje do dalszego działania

 Ogólne wnioski z nadzoru pedagogicznego warto tak sformułować, aby pozwoliły wspólnie z radą pedagogiczną m.in.:

  1. Wskazać cel nadzoru wewnętrznego w kolejnym roku szkolnym (gdzie koncentrować wysiłki nadzoru).

  2. Ustalić, jakie działania, procedury, dokumenty są kluczowe dla doskonalenia szkoły (w oparciu o diagnozę).

  3. Udoskonalić zasady organizacji i prowadzenia nadzoru wewnętrznego (doprecyzować procedury, dokumenty uznane za najistotniejsze dla osiągnięcia założonego celu).

  4. Ustalić, czy w nadzorze wewnętrznym będą uwzględnione wyłącznie standardy wskazane w rozporządzeniu, czy także obszary określone przez szkołę („mapa” wskazująca na obszary sukcesów i możliwości rozwoju szkoły).

Przykładowe sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego można pobrać tutaj>>
Jeśli chcesz przeczytać więcej ciekawych artykułów, a nie jesteś jeszcze stałym czytelnikiem Portalu Oświatowego, załóż konto testowe i ciesz się bezpłatnym dostępem do wszystkich treści przez 72h! Kliknij tutaj >>>
Wanda Pakulniewicz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql